آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

🔹غذاها و آشپزی بر اساس مواد غذایی وارد شده در روایات اهل بیت (ع) بر مبنای اصول طب اسلامی🔹

طرز تهیه سمنو

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵ ق.ظ

طرز تهیه سمنو،سمنو،آشپزی،آشپزی اسلامی،طب اسلامی،شیرینی پزی



⚜مواد لازم :


گندم (با پوست) 1 کیلوگرم

آرد گندم 3 الی 4 کیلوگرم


✅مرحله اول: سبز کردن گندم


ابتدا گندم را به دقت تمیز کنید و با آب سرد بشویید. سپس روی گندم ها مقداری آب بریزید طوری که به اندازه بند انگشت روی آن را آب بگیرد. این کار 2 تا 3 روز طول میکشد. طی این مدت چندبار آب آن را عوض کنید تا در گندم‌ها جوانه پدیدار شود سپس آنها را در صافی بریزید و روی صافی آب تمیز خنک بریزید و صبر کنید تا آب آن کاملاً برود . دستمال تمیز و آب ندیده که نازک باشد(چلوار آب ندیده) را کاملاً خیس کنید. گندم‌ها را در پارچه ریخته و پارچه را در ظرفی قرار بدهید روزی یکی دو بار کمی آب روی پارچه بپاشید دقت کنید که آب زیادی زیر ظرف گندم نماند و فقط گندم و پارچه مرطوب باشد چون باعث ترش شدن گندم و همچنین سمنوی شما می‌شود.

وقتی ریشه گندم نمودار شد آن را در ظرفی پهن کنید و پارچه را نمدار کنید. و روی گندم‌ها را با پارچه کاملاً بپوشانید تا گندم‌ها ساقه پیدا کند وقتی ساقه سفید گندم جوانه زد قبل از آن‌که ساقه شکسته شود و سبزی ساقه نمایان شود آن را برای سمنو آماده کنید.


✅مرحله دوم: پخت سمنو


گندم‌های جوانه‌زده را با چرخ‌گوشت 2بار چرخ کنید بعد 6 تا 8 لیوان آب ولرم روی آن‌ها بریزید و آن را در صافی بریزید آب و مقداری از شیره گندم از صافی رد می‌شود بقیه گندم‌های باقیمانده در صافی را کاملاً فشار دهید تا شیره آن خارج شود. بعد دوباره تقاله‌ها را در 2 لیوان آب بریزید و دوباره صاف کنید آرد را در ظرف مناسبی که گنجایش داشته باشد بریزید .سپس به شیره مقداری آب اضافه کنید که آردها را بتوانید کاملاً در آن حل کنید و مایع رقیق باشد.


ظرف را روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا مایع جوش بیاید و غلیظ شود. باید دقت کنید که مایه ته نگیرد و گلوله نشودهم زدن را آن‌قدر ادامه دهید تا آب آن به کل تمام شود و به شکل حلوا درآید و مانند حلوا آن را کمی سرخ کنید. (بدون روغن و شکر اضافه) چون این حلوا شیرینی طبیعی دارد. بعد مقداری آب ولرم را به تدریج داخل حلوا بریزید و با دقت (مرحله مهم) خوب هم بزنید تا گلوله‌ها کاملاً صاف شود. با دقت به صورت مداوم آن را هم بزنید تا کمی غلیظ شود و به شکل سمنو درآید. بعد آن را با شعله خیلی کم (شعله پخش‌کن) یا در فر (اگر ظرف محتوی سمنو کوچک باشد و در فر جا بگیرد) دم کنید بعد از یک‌ساعت سمنو حاضر می‌باشد.


🔴 نکات :


1)دقت کنید گندم‌ها از نوع مرغوب و سالم و تازه باشد.


2)خیس‌کردن گندم به مدت 2 تا 3 روز بستگی به گرمی و سردی هوا و محیط دارد و فصل آن خیلی مهم است در گرما 2 روز کافی می‌باشد.


3)جنس دستمال باید حتماً نخی باشد و نایلون نداشته باشد چون نخ نم‌ را نگه می‌دارد و پارچه غیرنخی زودتر خشک می‌شود.


4)وقتی گندم‌ها را در پارچه ریختید بهتر است پارچه را در آب‌کش گذاشته تا آب زیر آن جمع نشود.


5)با اسپری می‌توانید به پارچه گندم‌ها آب بپاشید تا یکنواخت تمام پارچه نمدار شود.


6)موقعی که ریشه نمودار شد نیز می‌توانید آن را روی یک پارچه به اندازه مقدار گندم‌ها به ضخامت 2 تا 3 سانتی‌متر پهن کنید. روی آن را نیز پارچه بپوشانید و پارچه را نمدار نگه‌دارید.


7)مدت جوان‌زدن ساقه نیز بستگی به گرما و سرمای محیط متغیر می‌باشد.


8)دقت کنید که ساقه سبز نمایان نشود که اگر این‌گونه شود سمنو مزه سبزی می‌گیرد و شیرینی آن کم می‌شود.


9)باید شیره گندم و آب ولرم را کاملاً هم زد تا مخلوط شود و گلوله نداشته باشد.


10)بستگی به مقدار سمنو تعداد افرادی که سمنو را هم می‌زنند باید بیشتر باشد. چون مداوم باید هم زده شود و کار یک نفر نیست که مداوم آن را هم بزند. و ممکن است سمنو ته بگیرد.


11) در مرحله‌ای که سمنو به شکل حلوا در می‌آید در قدیم بعضی از شهرها مقداری از آن را برمی‌داشتند و در دست گلوله کرده، مانند یک دایره به قطر 10 سانتی‌متر پهن می‌کردند و در هوای آزاد یک تنظیف روی آن‌ها می انداختند تا کمی خشک شود و برای شیرینی عید در کنار شیرینی‌های عید و تخم‌مرغ سرخو (رنگ تخم‌مرغ را فقط سرخ‌رنگ می‌کردند) در سفره عید برای پذیرایی از مهمان‌های نوروزی می‌گذاشتند.


12) دم‌کردن سمنو به بهبود آن کمک‌ می‌کند و مرحله مهمی می‌باشد به شرط آن‌که شعله خیلی کم باشد در بیرون فر می‌توانید کمی آتش ذغال سیر به روی در سمنو گذاشت و یا با پارچه تمیز به عنوان دم‌کنی آن را دم کنید. البته آتش برای مقدار زیاد سمنو می‌باشد.


🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی