آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

🔹غذاها و آشپزی بر اساس مواد غذایی وارد شده در روایات اهل بیت (ع) بر مبنای اصول طب اسلامی🔹

حلوای فالوذج

سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱ ب.ظ

فالوذج،حلوای فالوذج،حلوای زعفرانی،تب،درمان تب،تب ربع،تب دوره ای،تب مدیترانه ای،آشپزی اسلامی،طب اسلامی



👈امام هادی (ع) :
«خَیْرُ الْأَشْیَاءِ لِحُمَّى الرِّبْعِ أَنْ یُؤْکَلَ فِی یَوْمِهَا الْفَالُوذَجُ الْمَعْمُولُ بِالْعَسَلِ وَ یُکْثَرُ زَعْفَرَانُهُ‏ وَ لَا یُؤْکَلُ فِی یَوْمِهَا غَیْرُه‏.»
«بهترین چیز برای تب ربع این است که انسان در روز تب فالوذج بخورد، فالوذجی که با عسل درست شده و زعفرانش را هم زیاد کند، و در آن روز چیز دیگر نخورد.»

📚طب الأئمة علیهم السلام،ص51
📚بحار الأنوار،ج‏59،ص100

🔆 تب ربع تبی است که انسان یک روز مبتلا به تب می‌شود و دو روز تب برطرف می‌شود و روز چهارم برمی‌گردد.

‏👈  أنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع رَأَى رَجُلًا یَعِیبُ‏ الْفَالُوذَجَ‏ فَقَالَ ع لُعَابُ الْبُرِّ بِلُعَابِ النَّحْلِ بِخَالِصِ السَّمْنِ مَا عَابَ هَذَا مُسْلِم‏
امام حسین (ع) مردى را دیدند که از فالوذج‏ عیب می‎گیرد، حضرت فرمود: «لعاب گندم، عسل، روغن خالص؛ روا نیست مسلمان آن را عیب ‎کند.»

📚مکارم الأخلاق، ص169
📚بحار الأنوار،ج‏63،ص288

👈أنَّهُ أُهْدِیَ إِلَیْهِ فَالُوذَجٌ فَقَالَ مَا هَذَا قَالُوا یَوْمُ نَیْرُوزٍ قَالَ فَنَیْرِزُوا إِنْ‏ قَدَرْتُمْ‏ کُلَ‏ یَوْمٍ‏ یَعْنِی تَهَادَوْا وَ تَوَاصَلُوا فِی اللَّهِ.
روز نوروزی، مقداری فالوذج به محضر پیامبر اکرم (ص) اهدا شد، حضرت فرمودند: به چه مناسبت است این فالوذج؟ گفتند: امروز، نوروز است حضرت فرمودند: هر روز را نوروز کنید و البته مراد حضرت، این بود که هر روز، هدیه به هم‌دیگر بدهید و به دیدار یک‌دیگر بروید.

📚دعائم الإسلام، ج‏2،ص326

👈 الْفَضْلُ بْنُ الْحَسَنِ الطَّبْرِسِیُّ فِی مَجْمَعِ الْبَیَانِ قَالَ رُوِیَ‏ أَنَّ النَّبِیَّ ص کَانَ یَأْکُلُ الدَّجَاجَ‏ وَ الْفَالُوذَ وَ کَانَ یُعْجِبُهُ الْحَلْوَاءُ وَ الْعَسَلُ.
پیامبر(ص) غذاهای فاخر مانند مرغ و فالوذج مصرف می‌کرده است.
📚وسائل الشیعة، ج‏25، ص47
📚بحار الأنوار،ج‏63،ص288

🔹البته خوردن مرغ نیاز به بررسی و تامل بیشتری دارد .زیرا در روایت دیگری از امیرالمومنین (ع) آمده است که : مرغ،خوک پرندگان است.

👈عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَرِیکٍ الْعَامِرِیِّ أَنَّ حَبَّةَ الْعُرَنِیِّ قَالَ: أُتِیَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع بِخِوَانِ فَالُوذَجٍ‏ فَوُضِعَ بَیْنَ یَدَیْهِ فَنَظَرَ إِلَى صَفَائِهِ وَ حُسْنِهِ فَوَجَأَ بِإِصْبَعِهِ فِیهِ حَتَّى بَلَغَ بِأَسْفَلِهِ ثُمَّ سَلَّهَا وَ لَمْ یَأْخُذْ مِنْهُ شَیْئاً وَ تَلَمَّظَ إِصْبَعَهُ وَ قَالَ إِنَّ الْحَلَالَ طَیِّبٌ وَ مَا هُوَ بِحَرَامٍ وَ لَکِنِّی أَکْرَهُ أَنْ أُعَوِّدَ نَفْسِی مَا لَمْ أُعَوِّدْهَا ارْفَعُوهُ عَنِّی فَرَفَعُوه‏.
ظرفى فالودج در برابر امیرالمؤمنین علیه السّلام نهادند، پس آن حضرت انگشت خود را چندان در آن فرو برد تا به انتهای ظرف رسید، سپس آن را بیرون آورده و از فالوذج نخورد، بلکه تنها انگشتش را به دهان برده و آن را چشید و فرمود: همانا طیّب است و حرام نیست، ولى دوست ندارم خود را به چیزى عادت دهم که به آن عادت ندارم. سپس فرمودند: این ظرف را از مقابل من بردارید و برداشتند.

📚المحاسن، ج‏2، ص409
📚وسائل الشیعة، ج‏24، ص388
📚بحار الأنوار،ج‏63،ص323

♦️خوب است که انسان عادت به خوردن غذاهای خوشمزه نکند به گونه ای که خوردن باقی غذاها برای او رنج آور باشد و غذاهایی مانند نان و ماست و سرکه و روغن زیتون را غذا به حساب نیاورد.

👈یونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
کُنَّا بِالْمَدِینَةِ فَأَرْسَلَ إِلَیْنَا اصْنَعُوا لَنَا فَالُوذَجَ‏ وَ أَقِلُّوا فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهِ فِی قَصْعَةٍ صَغِیرَةٍ

«یونس بن یعقوب درباره امام صادق (ع) چنین آورده است که: ما در مدینه بودیم و امام (ع) براى ما پیام فرستاد که براى ما فالودج بسازید، اما اندک بسازید. و ما براى آن حضرت فالوذج در یک بشقاب کوچکى فرستادیم»

📚المحاسن، ج‏2، ص408
📚الکافی، ج‏6، ص321
📚وسائل الشیعة، ج‏25، ص73
📚بحار الأنوار، ج‏63،ص286


🔶 فالوذج نوعی حلوا است که از روغن زرد، آرد، عسل، زعفران و احتمالا آب ساخته می‌شود.

فالوذج معرّب پالوده فارسی است.شبیه همان فالوده‌ی امروزی است که البته طرز تهیه و مواد آن متفاوت است و به شکل حلوا درست می‌شود و مانند بستنی نیست. در کشورهای عربی زیاد مصرف می‌کنند که معادل آن «فالوته» است. امروزه بیشتر  نشاسته و بادام و رشته فرنگی داخل آن می‌ریزند که مناسب نیست.

✅ مواد لازم:

▫️آرد گندم کامل ۱ پیمانه
▫️روغن زرد گاوی  ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
▫️عسل  1 پیمانه
▫️پودر زعفران 1 قاشق مرباخوری
▫️آب 1 پیمانه

✍طرز تهیه:

ابتدا عسل را با آب مخلوط کنید روی شعله بگذارید تا در آب کاملاً حل شود. سپس زعفران را اضافه کنید تا اندکی بجوشد و اگر روی آن کف ایجاد شد آن را بردارید و دور بریزید.
آرد را در ظرف دیگری ریخته و با شعله بسیار کم تفت دهید .آرد را مرتب هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند و خامی آن گرفته شود.باید مواظب بود تا آرد بیش از حد تفت داده نشود و نسوزد.روغن را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد و روغن باهم خوب ترکیب شود.همچنان که آرد و روغن را هم می زنید کم کم شربت عسل و زعفران را اضافه کنید تا ترکیب شود.ظرف را از روی حرارت بردارید و مقداری هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. سپس در ظرف مناسبی ریخته و بگذارید سرد شود.

✨نکته : به جای آرد می توانید از سویق گندم استفاده کنید،در این صورت نیازی به تفت دادن نیست.

✨ نکته : روغن را اضافه کنید اگر کمتر باشد بعد از اضافه کردن آرد خشک و گلوله می شود در این صورت بازهم مقداری روغن اضافه کنید.

✨ نکته : هرچه حرارت کمتر باشد حلوا خوشمزه تر می شود، که در این صورت ممکن است تفت دادن آرد تا چهل دقیقه طول بکشد.

✨ نکته : مطابق روایتی که از امام حسین (ع) ذکر شد ، فالوذج را بدون زعفران هم می‌توان درست کرد اما به نظر می‌رسد برای مقاصد درمانی مانند درمان تب ربع مطابق حدیثی که از امام هادی (ع) ذکر شد حتما باید زعفران به آن اضافه شود.در این صورت اضافه کردن زعفران جهت طعم یا رنگ آن نیست و همانطور که در روایت تاکید شد باید زعفران زیاد ریخته شود.




🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cooking

فالوذج،حلوای فالوذج،طرز تهیه حلوای فالوذج،آشپزی اسلامی،حلوای زعفران،کتاب آشپزی اسلامی،درمان تب،فالوذج در روایات،احادیث فالوذج،پالوده،فالوده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی