آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

🔹غذاها و آشپزی بر اساس مواد غذایی وارد شده در روایات اهل بیت (ع) بر مبنای اصول طب اسلامی🔹

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

۰۳
تیر

آشپزی اسلامی،غذای محبوب پیامبر،غذای محبوب اهل بیت،نارباجه،زبیبه،سبزی حضرت زهرا،سبزی حضرت علی،شیرینی پیامبر،شیرینی اهل بیت،نوشیدنی پیامبر




🔷🔸غذاها و خوراکی های مورد علاقه انبیاء و اهل بیت علیهم‌السلام

 

وَ فِیهِ نَقْلًا مِنْ کِتَابِ (الْبَصَائِرِ) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَاصِمِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ:

👈 حجَجْتُ وَ مَعِی جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَأَتَیْنَا الْمَدِینَةَ وَ قَصَدْنَا مَکَاناً نَنْزِلُهُ فَاسْتَقْبَلَنَا غُلَامٌ لِأَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع عَلَى حِمَارٍ لَهُ أَخْضَرَ یَتْبَعُهُ الطَّعَامُ فَنَزَلْنَا بَیْنَ النَّخْلِ وَ جَاءَ هُوَ فَنَزَلَ وَ أُتِیَ بِالطَّشْتِ وَ الْمَاءِ فَبَدَأَ وَ غَسَلَ یَدَیْهِ وَ أُدِیرَ الطَّشْتُ عَنْ یَمِینِهِ حَتَّى بَلَغَ آخِرَنَا ثُمَّ أُعِیدَ عَنْ یَسَارِهِ حَتَّى أُتِیَ عَلَى آخِرِنَا ثُمَّ قُدِّمَ الطَّعَامُ فَبَدَأَ بِالْمِلْحِ ثُمَّ قَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ثُمَّ ثَنَّى بِالْحُلْوِ ثُمَ‏ أُتِیَ بِکَتِفٍ مَشْوِیٍّ فَقَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ کَانَ یُعْجِبُ النَّبِیَّ ص ثُمَّ أُتِیَ بِالْخَلِّ وَ الزَّیْتِ فَقَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ کَانَ یُعْجِبُ فَاطِمَةَ ع ثُمَّ أُتِیَ بِالسِّکْبَاجِ فَقَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ فَإِنَّ هَذَا الطَّعَامُ کَانَ یُعْجِبُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع ثُمَّ أُتِیَ بِلَحْمٍ مَغْلُوٍّ  فِیهِ بَاذِنْجَانٌ فَقَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ کَانَ یُعْجِبُ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ ع ثُمَّ أُتِیَ بِلَبَنٍ حَامِضٍ قَدْ ثُرِدَ فَقَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ کَانَ یُعْجِبُ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع ثُمَّ أُتِیَ بِأَضْلَاعٍ بَارِدَةٍ فَقَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ کَانَ یُعْجِبُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع ثُمَّ أُتِیَ (بِحَبٍّ مُبَزَّرٍ) فَقَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ کَانَ یُعْجِبُ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ ع ثُمَّ أُتِیَ بِتَوْرٍ فِیهِ بَیْضٌ کَالْعُجَّةِ فَقَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ کَانَ یُعْجِبُ جَعْفَراً  ع ثُمَّ أُتِیَ بِحَلْوَاءَ فَقَالَ کُلُوا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ فَإِنَّ هَذَا طَعَامٌ یُعْجِبُنِی ثُمَّ رُفِعَتِ الْمَائِدَةُ فَذَهَبَ أَحَدُنَا لِیَلْقُطَ مَا کَانَ تَحْتَهَا فَقَالَ مَهْ إِنَّ ذَلِکَ فِی الْمَنَازِلِ تَحْتَ السُّقُوفِ فَأَمَّا مِثْلُ هَذَا الْمَوْضِعِ فَهُوَ لِعَافِیَةِ الطَّیْرِ وَ الْبَهَائِمِ ثُمَّ أُتِیَ بِالْخِلَالِ‏ وَ قَالَ مِنْ حَقِّ الْخِلَالِ أَنْ تُدِیرَ لِسَانَکَ فِی فَمِکَ فَمَا أَجَابَکَ فَابْتَلِعْهُ وَ مَا امْتَنَعَ بِالْخِلَالِ ثُمَّ تُخْرِجُهُ بِالْخِلَالِ فَتَلْفِظُهُ وَ أُتِیَ بِالطَّشْتِ وَ الْمَاءِ فَابْتَدَأَ بِأَوَّلِ مَنْ عَلَى یَسَارِهِ حَتَّى انْتَهَى إِلَیْهِ فَغَسَلَ ثُمَّ غَسَلَ مَنْ عَلَى یَمِینِهِ حَتَّى أُتِیَ عَلَى آخِرِهِمْ.

راوی گفت من حج به جا آوردم و جمعی از دوستان با ما همراهی می کردند. وارد مدینه شدم. یک مکانی را برای ما آماده کردند و ما آنجا فرود آمدیم. امام کاظم (ع) سوار بر یک مرکب مشکی بودند و با دوستان و اصحابشان بر ما وارد شدند. حضرت سفارش فرموده بودند که غذایی برای دوستان تهیه کنند.

بین دو تا نخل امام فرود آمدند و پیاده شدند. تشتی آوردند و جلوی ما گرفتند. امام اول دست خودشان را شستند و از سمت راست خودشان شروع کردند تا آخرین نفر هم شستند و بعد سمت چپ هم شروع کردند و تا آخرین نفر هم دستشان را شستند.

🔹غذا را آوردند و جلوی آنها گذاشتند. امام غذایشان را با نمک آغاز کردند و فرمودند: نام خدا را بر زبان بیاورید و غذا را شروع کنید و حضرت مقداری سرکه هم خوردند.

🔸یک کتف بریان شده آوردند بعد فرمودند: این غذایی بود که پیامبر(ص) دوست می‌داشت.

🔸وقتی وارد منزل بعدی می شوند امام سفارش می‌دهند که روغن زیتون و سرکه بیاورند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که فاطمه زهرا (س) دوست می‌داشتند.

🔸وقتی وارد منزل بعدی شدند حضرت سفارش می دهند که غذای سکباج (غذایی است که با سرکه و زعفران و گوشت درست می‌شود) بیاورند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که امیرالمومنین (ع) دوست می‌داشتند.

🔸وارد منزل بعدی که شدند، حضرت سفارش دادند که گوشت بریان شده‌ای که داخل آن بادمجان بود تهیه کنند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذا را امام حسن مجتبی (ع) خیلی دوست میداشتند.

🔸در منزل بعدی امام سفارش می دهند که برای دوستان شیر ترش (ماست یا دوغ ترش) که داخل آن نان تلیت شده باشد بیاورند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذا را امام حسین (ع) دوست میداشتند.

🔸وارد منزل بعدی که شدند، امام کاظم سفارش می دهند که دنده های گوسفند به صورت آبگوشتی تهیه شود. امام کاظم(ع) فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذا را امام سجاد دوست می‌داشتند.

🔸در منزل بعدی امام سفارش می‌دهند که نان و پنیر و زیره بیاورند. بعد فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که امام باقر (ع) دوست می‌داشتند.

🔸در منزل بعدی امام سفارش می‌دهند که نیمرو بیاورند، ظرفی که داخل آن تخم مرغ برشته شده بود آوردند. بعد فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که امام جعفر صادق (ع) دوست می‌داشتند.

🔸وارد منزل بعدی که می‌شوند ، امام سفارش میدهند که حلوا تهیه کنند. بعد فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید چرا که حلوا غذایی است که من دوست دارم.

🔹بعد از آن سفره را جمع کردند و یک نفر شروع کرد به جمع کردن خرده های نان که از سفره باقی مانده بود و فوت کردن و خوردن آنها. امام فرمودند: این ادب مربوط به خانه هاست و در این مکان این غذا، غذای پرندگان است . سپس خلال دندان آوردند. فرمودند: از آداب خلال این است که زبان را بعد از غذا در دهان بچرخانید و آنچه را از غذا جمع شد بخورید و آنچه را به زبان نیامده و بین دندان ها باقی مانده است با خلال جدا کنید و بیرون بریزید. دوباره تشت و آب آوردند و این بار از سمت چپ شروع کردند و دست همه را تا آخر شستند.

📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص34
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج‏63،ص421
📚 مکارم الأخلاق،ج۱،ص۱۴۴

 

👈امام صادق (ع):

وَ قَدْ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَحِماً یُحِبُ‌ اللَّحْم‌.

پیامبر(ص) زیاد گوشت مصرف می‌کرد و گوشت را دوست می‌داشت.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)؛ج6،ص309
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص36
📚 المحاسن،ج2،ص461
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج‏63،ص61

🔸 «لحم» به فردی می‌گویند که بیشتر از غذاهای دیگر، گوشت مصرف می‌کند.

کسی که فقط گوشت می‌خورد «لحم» گفته نمی‌شود بلکه کسی که زیاد گوشت بخورد و بیشتر غذای او گوشت باشد «لحم» نامیده می‌شود.

 

👈پیامبراکرم (ص) :

‏ نَحْنُ‏ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ قَوْمٌ‏ لَحْمِیُّون‏

ما جمعیت پیامبران، قومی هستیم که گوشت زیاد می‌خوریم.


📚 مکارم الاخلاق،ص158

 

👈امام صادق (ع) :

سَمَّتِ‏ الْیَهُودِیَّةُ النَّبِیَ‏ ص فِی ذِرَاعٍ وَ کَانَ النَّبِیُّ ص یُحِبُّ الذِّرَاعَ وَ الْکَتِفَ وَ یَکْرَهُ الْوَرِکَ لِقُرْبِهَا مِنَ الْمَبَالِ.

زن یهودى در گوشت سردست به پیامبر(ص) زهر خورانید و پیامبر(ص) گوشت سردست و کتف را دوست می‌داشت و ران و لگن را دوست نداشت زیرا به مجاری ادرار نزدیک است.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)؛ج6،ص315
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص57
📚 المحاسن،ج2،ص470
📚 بصائر الدرجات،ج‏1،ص503
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج‏63،ص38و71
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج‏17،ص393

 

👈امام باقر (ع):
کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یُعْجِبُهُ‏ الذِّرَاعُ‏.

رسول خدا (ص) از گوشت سردست، اظهار شگفتى مى‌نمود و آن را دوست مى‌داشت.


📚 الکافی (ط - الإسلامیة)؛ج6،ص315
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص57
📚 المحاسن،ج2،ص470
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج‏63،ص71
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج‏16،ص287

 

👈على بن ریان گوید:

قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یُحِبُّ الذِّرَاعَ أَکْثَرَ مِنْ حُبِّهِ لِسَائِرِ أَعْضَاءِ الشَّاةِ فَقَالَ ع لِأَنَّ آدَمَ ع قَرَّبَ قُرْبَاناً عَنِ الْأَنْبِیَاءِ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ فَسَمَّى‏ لِکُلِ‏ نَبِیٍ‏ مِنْ‏ ذُرِّیَّتِهِ‏ عُضْواً عُضْواً وَ سَمَّى لِرَسُولِ اللَّهِ ص الذِّرَاعَ فَمِنْ ثَمَّ کَانَ ص یُحِبُّهَا وَ یَشْتَهِیهَا وَ یُفَضِّلُهَا.

 

به امام صادق (ع) عرض کردم: چرا پیامبر خدا (ص) سردست را بیشتر از اعضاى دیگر گوسفند دوست مى‌داشت‌؟ فرمود: زیرا آدم (ع) از جانب پیامبرانى که در ذریّه‌اش بودند گوسفندى قربانى نمود و براى هر پیامبرى از نسل خود عضوى را نام برد و براى پیامبر (ص) سردست را نام برد. به‌همین دلیل پیامبر (ص) آن را دوست مى‌داشت و به آن علاقه داشت و آن را بر دیگر اعضا برترى مى‌داد.

 

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)؛ج6،ص315
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص58
📚 المحاسن،ج2،ص470
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج‏63،ص71

 

👈یونس بن یعقوب گوید:
إِنَّ أَحَبَّ الطَّعَامِ کَانَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص النَّارْبَاجَة.

محبوب ترین غذا برای پیامبر(ص) نارباجه بود.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)؛ج6،ص316
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص63
📚 المحاسن،ج2،ص401
📚 الدعوات (للراوندی)،ص150
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج‏63،ص83و84و85

 

🔺نام اصلی این غذا «انارباجه» است. «باجه» به معنای «خورشت» است. بنابراین نارباجه، خورشت انار است که یا با خود انار یا با دانه‌ی انار پخته می‌شود.

 

👈امام صادق (ع):

أَنَّهُ کَانَ یَشْتَهِی مِنَ الْأَلْوَانِ الزِّیرَبَاجَةَ وَ الزَّبِیبَةَ وَ کَانَ یَقُولُ أُعْطِینَا مِنْ هَذِهِ الْأَطْعِمَةِ وَ الْأَلْوَانِ مَا لَمْ یُعْطَهُ رَسُولُ اللَّهِ(ص).

امام باقر (ع) از میان غذاهای رنگارنگ، زیرباجه و زبیبه را دوست داشتند، از این غذاها به ما داده‌شده که به پیامبر(ص) هم داده نشده.

📚 دعائم الإسلام،ج۲،ص۱۱۱

 

🔺زبیبه غذایی است که در آن کشمش و مویز باشد و زیرباجه ، خورشتی است که از انواع میوه مثل آلو، به، سیب و ... با روغن کنجد درست شده باشد.

 

👈عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ أَنَّهُ قَالَ:أَنَّهُ کَانَ یَشْتَهِی‌ مِنَ‌ الْأَلْوَانِ‌ النَّارْبَاجَةَ وَ الزَّبِیبَةَ.

امام صادق(ع) نارباجه و زبیبه دوست داشتند ...

📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص85

 

👈ابو بصیر گوید:

کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تُعْجِبُهُ‏ الزَّبِیبِیَّةُ. [فی الوسائل و المحاسن: «یعجبه الزبیبة» بدل «تعجبه الزبیبیّة»]
 
امام صادق علیه السّلام همواره زبیبه را دوست مى‌داشت.


📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج6،ص316
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص62
📚 المحاسن،ج2،ص401
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص85و516

 

👈امام صادق (ع):

 

کَانَ أَحَبَّ الْأَصْبَاغِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْخَلُّ وَ الزَّیْتُ وَ قَالَ هُوَ طَعَامُ الْأَنْبِیَاءِ ع.

محبوب ترین خورشت ها نزد پیامبر(ص) سرکه و روغن زیتون بود؛ و حضرتش فرمود این غذای پیامبران است.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج6،ص328
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص86
📚 المحاسن،ج2،ص483
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص180
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج11،ص67

 

«اصباغ» از «صبغ» به معنای خورشت است.

 

👈امام صادق (ع):

 کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع أَشْبَهَ النَّاسِ طِعْمَةً بِرَسُولِ اللَّهِ ص کَانَ یَأْکُلُ الْخُبْزَ وَ الْخَلَّ وَ الزَّیْتَ وَ یُطْعِمُ النَّاسَ الْخُبْزَ وَ اللَّحْمَ.

شبیه‌ترین افراد به پیامبر (ص) از نظر طعام، امیر المؤمنین (ع) بود. خود، نان و سرکه و روغن زیتون می‌خورد و به مردم نان و گوشت می‌خوراند.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج6،ص328
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص87
📚 المحاسن،ج2،ص48
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص181

 

👈مفضل گوید:

 أَکَلْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَأُتِیَ بِلَوْنٍ فَقَالَ کُلْ مِنْ هَذَا فَأَمَّا أَنَا فَمَا شَیْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَیَّ مِنَ الثَّرِیدِ وَ لَوَدِدْتُ أَنَّ الْإِسْفَانَاجَاتِ‏ حُرِّمَت‏.[فی الوسائل: «الْفَارِشْفَاجَات» و المحاسن: «الْعَقَّارَجَات‏» بدل «الْإِسْفَانَاجَات»]

نزد امام صادق (ع) غذا خوردم و یک رنگی از غذا آوردند امام فرمودند از این غذا بخور، چیزی نزد من محبوب‌تر از ثرید (سرکه و روغن‌زیتون که در آن نان می‌ریزند) نیست و دوست داشتم که غذاهای رنگارنگ حرام می‌شد.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج6،ص317
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص64
📚 المحاسن،ج2،ص403
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص81

 

 

👈أنَّهُ قَدَّمَ إِلَى بَعْضِ أَصْحَابِهِ خَلّا وَ زَیْتاً وَ لَحْماً بَارِدًا فَأَکَلَ مَعَهُ الرَّجُلُ فَجَعَلَ ع یَنْتِفُ مِنَ اللَّحْمِ وَ یَغْمِسُهُ فِی الْخَلِّ وَ الزَّیْتِ وَ یَأْکُلُهُ فَقَالَ الرَّجُلُ جُعِلْتُ فِدَاکَ هَلَّا طُبِخَا مَعَ‏ اللَّحْمِ‏ قَالَ ع هَذَا طَعَامُنَا وَ طَعَامُ الْأَنْبِیَاءِ ع.

امام صادق(ع) برای بعضی از اصحاب سرکه و روغن زیتون و گوشت سرد آورد و باهم خوردند. امام(ع) یک مقدار گوشت جدا می‌کرد و داخل روغن و سرکه قرار می‌داد و می‌خورد. به امام(ع) عرض شد گوشت را با روغن زیتون  و سرکه بپزید. فرمود این غذای ما و غذای پیامبران است.

📚 دعائم الإسلام ،ج2،ص112

 

👈امام صادق(ع) :

 

اللَّحْمُ بِاللَّبَنِ مَرَقُ‏ الْأَنْبِیَاءِ (ع).

امام صادق (ع): شیر با گوشت، خورشتِ گوشت پیامبران است.

📚 الکافی،ج‏6،ص316
📚 المحاسن،ج‏2،ص466 و 268
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص58 و 60
📚 بحار الأنوار،ج‏11،ص67 و 68

 

👈زیاد بن ابی حلال گفت:

تَعَشَّیْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِلَحْمٍ بِلَبَنٍ فَقَالَ هَذَا مَرَقُ الْأَنْبِیَاءِ (ع‏).

با امام صادق (ع) شام را با گوشتِ آمیخته با شیر صرف کردم سپس فرمود: این خورشتِ گوشت پیامبران است.

📚 الکافی،ج‏6،ص316
📚 المحاسن،ج‏2،ص468
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص59
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص69

 

👈امام صادق(ع) :

السَّوِیقُ طَعَامُ‏ الْمُرْسَلِینَ‏ أَوْ قَالَ النَّبِیِّینَ.

سویق،غذای پیامبران است.
 
📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج6،ص306
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص15
📚 المحاسن،ج2،ص488
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص276

 

👈امام صادق(ع) :

اللَّبَنُ‏ طَعَامُ‏ الْمُرْسَلِینَ‏.

شیر غذای انبیاء است.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج6،ص336
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص109

🔺پیامبر (ص) هم به شیر علاقه داشتند.کسی که از آلودگی شیر هراس دارد بگوید: خداوندا من این شیر را به خاطر اینکه پیامبر(ص) شیر دوست داشت می‌خورم:

 

👈منْ‏ أَکَلَ‏ اللَّبَنَ‏ فَقَالَ‏ اللَّهُمَّ إِنِّی آکُلُهُ عَلَى شَهْوَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص إِیَّاهُ لَمْ یَضُرَّه‏.

کسی که شیرخورد بگوید اللَّهُمَّ إِنِّی آکُلُهُ عَلَى‌ شَهْوَةِ رَسُولِ‌ اللَّهِ (ص) شیر به او ضرر نمی‌رساند.

📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص110
📚 المحاسن،ج2،ص493
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص102


🔺در مورد «خرما» هم وارد شده است که اگر کسی به جهت دوست داشتن پیامبر(ص) بخورد، آسیب نمی‌رساند.
 

👈و مَدَحَ النَّبِیُّ ص اللَّبَنَ وَ قَالَ إِنَّهُ طَعَامُ الْمُرْسَلِینَ وَ لَبَنُ الشَّاةِ السَّوْدَاءِ خَیْرٌ مِنْ لَبَنِ الْحَمْرَاءِ وَ لَبَنُ الْبَقَرَةِ الْحَمْرَاءِ خَیْرٌ مِنْ لَبَنِ السَّوْدَاءِ.

پیغمبر (ص) شیر را ستود و فرمود:خوراک مرسلین است،شیر بز سیاه به از سرخ است و شیر گاو سرخ به از گاو سیاه است.

📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج52،ص282

 

👈 حدثنی من أکل مع أبی الحسن الأول علیه السلام هریسة بالجاورس و قال أما إنه طعام لیس فیه ثقل و لا له غائلة و إنه أعجبنی فأمرت أن یتخذ لی و هو باللبن أنفع و ألین فی المعدة .

شخصی که با امام رضا(ع) هلیم گاورس می‌خورد برای من نقل کرد امام(ع) فرمود هلیم گاورس غذایی است که سنگینی ندارد و هیچ آسیب و ضرری ندارد و از این غذا خوشم آمد و دستور دادم تا این غذا را برایم درست کنند و اگر با شیر درست شود نفع آن بیشتر و در معده نرم تر خواهد بود.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص344
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص131
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج‏63،ص257

🔸جاوورس که در فارسی به آن «گارس» یا «گاورس» گفته می‌شود. ارزن های ریزی است که در گندم و برنج زیاد است و در گذشته زیاد یافت می‌شد امام امروزه به دلیل سم پاشی،جاورس از بین می‌رود.در قدیم جاورس را از لابلای برنج ها جدا می‌کردند از ارزن ریز تر است و براق است.

 

👈علی بن مهزیار گوید:

تَغَدَّیْتُ مَعَ أَبِی جَعْفَرٍ ع فَأُتِیَ‏ بِقَطَاةٍ فَقَالَ إِنَّهُ مُبَارَکٌ وَ کَانَ أَبِی ع یُعْجِبُهُ وَ کَانَ یَأْمُرُ أَنْ یُطْعَمَ صَاحِبَ الْیَرَقَانِ یُشْوَى لَهُ فَإِنَّهُ یَنْفَعُهُ.

به همراه امام جواد(ع) غذا می‌خوردم گوشت قطاه آوردند. فرمود: قطاه مبارک است و پدرم امام رضا(ع) قطاه را دوست می‌داشت و به افرادی که مشکل کبدی یا یرقان دارند امر می‌کرد تا به صورت بریان بخورند زیرا برای او نافع است.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص312
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص49

 

هپاتیت هم از انواع یرقان است و شاید برای سیروز کبدی و تمام بیماری های کبدی مفید است.

در فارسی «مرغ اسفرود» یا «سنگخواره» و یا «بابا قُرقُر» نامیده می‌شود. رنگ بلدرچین به همراه نقطه های سیاه و سفید است.


‏ 👈 أتَانِی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فِی شَهْرِ رَمَضَانَ- فَأُتِیَ‏ بِعَشَاءٍ وَ تَمْرٍ وَ کَمْأَةٍ فَأَکَلَ وَ کَانَ یُحِبُّ الْکَمْأَةَ.


امامه مى‌گوید: امیرمؤمنان على (ع) در ماه رمضان نزد من تشریف آورد براى شام، خرما و کمأة آوردند، حضرت میل فرمود و همواره کمأة را دوست مى‌داشت.


📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص370
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص210
📚 المحاسن،ج2،ص527
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج41،ص159

کمأة نوعی قارچ شبیه به سیب‌زمینی است که در مناطق خاصی بوجود می‌آید و در اول سال (بهار) فراوان می‌شود.مانند گوشت استفاده می‌شود و برخی به آن دنبلان می‌گویند. در روایتی آمده که کمأة از منّ است، و منّ از بهشت.من و سلوی از غذایی های است که بر بنی اسرائیل نازل شد.

 

👈امام صادق (ع):

کَانَ النَّبِیُّ ص یُعْجِبُهُ الدُّبَّاءُ وَ یَلْتَقِطُهُ مِنَ الصَّحْفَةِ.

پیامبر (ص) به کدو علاقه داشت و آن را از کاسۀ بزرگ با علاقه برمى‌داشت (و میل مى‌فرمود).

 
📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص370
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص32و34
📚 المحاسن،ج2،ص521
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص226
📚 مکارم الأخلاق،ص30و177
📚 الأمالی (للطوسی)،ص362

 

👈کانَ یُعْجِبُ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ‏ الْمَرَقَةِ الدُّبَّاءُ.

پیامبر (ص) خورشت کدو را دوست می‌داشت.

📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص204
📚 المحاسن،ج2،ص521
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص228

 

👈امام صادق (ع):
 
کَانَ النَّبِیُّ ص یُعْجِبُهُ‏ الدُّبَّاءُ فِی‏ الْقُدُورِ وَ هُوَ الْقَرْعُ‏.[فی الوسائل و المحاسن: «من القدور الدبّاء و هو القرع» بدل «الدبّاء فی القدور و هو القرع»]

پیامبر (ص) به کدویى که در دیگ پخته مى‌شد علاقه داشت و آن همان کدوحلوایى است.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص370
📚 المحاسن،ج2،ص521
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص205
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص228

 

 

👈کانَ النَّبِیُّ ص یُعْجِبُهُ الدُّبَّاءُ وَ کَانَ یَأْمُرُ نِسَاءَهُ إِذَا طَبَخْنَ قِدْراً یُکْثِرْنَ مِنَ الدُّبَّاءِ وَ هُوَ الْقَرْعُ.

سیّارى در روایت مرفوعه‌اى گوید: پیامبر (ص) به کدو علاقه داشت و به همسران خود دستور مى‌فرمود که هرگاه دیگ(غذا) را بار مى‌گذارند، کدوى آن را زیاد نمایند و آن همان کدو حلوایى است.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص371
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص203
📚 المحاسن،ج2،ص521
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص228


👈پیامبر خدا (ص) خطاب به امام على (ع):

کُلِ الْیَقْطِینَ فَإِنَّهُ مَنْ أَکَلَهَا حَسُنَ خُلُقُهُ وَ نَضُرَ وَجْهُهُ وَ هِیَ طَعَامِی وَ طَعَامُ الْأَنْبِیَاءِ قَبْلِی‏.

کدو بخور؛ زیرا هر کس آن را بخورد، خویَش نیکو و رویَش شاداب مى‏شود. آن، خوراک من و پیامبرانِ پیش از من است.


📚 الدعوات (للراوندی)،ص154
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص229
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص425

 

👈بعَثَ إِلَیَّ الْمَاضِی ع یَوْماً فَأَکَلْنَا عِنْدَهُ وَ أَکْثَرَ مِنَ الْحَلْوَاءِ فَقُلْتُ مَا أَکْثَرَ هَذِهِ الْحَلْوَاءَ فَقَالَ إِنَّا وَ شِیعَتَنَا خُلِقْنَا مِنَ الْحَلَاوَةِ فَنَحْنُ نُحِبُّ الْحَلْوَاءَ.

هارون بن موفق مدینى گوید: روزى امام هادى (ع) کسى را در پى من فرستاد، من خدمت آن حضرت شرف‌یاب شدم و غذا خوردم و حلواى فراوانى در آن‌جا بود، عرض کردم: چرا حلوا این‌قدر زیاد است‌؟ فرمود: ما و شیعیان ما از شیرینى آفریده شدیم، بنابراین حلوا را دوست داریم.

 

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص321

📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص72
📚 المحاسن،ج2،ص408
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص285
 


👈امام کاظم (ع) :
 
إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ نُحِبُّ الْحَلْوَاءَ وَ مَنْ لَمْ یُحِبَّ الْحَلْوَاءَ مِنَّا أَرَادَ الشَّرَابَ.

ما خاندانى هستیم که حلوا را دوست داریم و هر که از ما حلوا دوست نداشته باشد، شراب خواهد.
 
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص276
📚 المحاسن،ج2،ص408
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص286
 

👈قیلَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص یَا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ الشَّرَابِ أَحَبُّ إِلَیْکَ قَالَ الْحُلْوُ الْبَارِدُ.

خدمت پیامبر (ص) عرض شد: یا رسول الله! نوشیدنی محبوب شما کدام است؟ فرمودند:(نوشیدنى) شیرین و خنک.

📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص275
📚 المحاسن،ج2،ص407
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص285


👈امام صادق (ع):

لَیْسَ شَیْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَیَّ مِنَ السُّکَّرِ.

چیزی نزد من محبوب تر از شکر نیست.

📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص104
📚 المحاسن،ج2،ص500
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص299
📚 مکارم الأخلاق،ص167

🔺اصل شکر آن دانه های قرمزی است که روی نی شکر قرار می‌گیرد اما شکری که الان تهیه می‌کنند این گونه است که آب نی شکر را می‌گیرند و روی آتش قرار می‌دهد تا اینکه غلیظ می‌شود. به نظر می‌رسد که این شکر را نیز شامل بشود.

 

👈امام صادق (ع):

کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یُعْجِبُهُ الْعَسَلُ.

پیامبر خدا (ص) همواره به عسل علاقه داشت.

 

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص332
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص98
📚 المحاسن،ج2،ص499
📚 دعائم الإسلام ،ج2،ص110
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص85و290و292

 
👈 دخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع وَ بَیْنَ یَدَیْهِ تَمْرٌ بَرْنِیٌّ وَ هُوَ مُجِدٌّ فِی أَکْلِهِ یَأْکُلُهُ بِشَهْوَةٍ فَقَالَ یَا سُلَیْمَانُ ادْنُ فَکُلْ فَدَنَوْتُ فَأَکَلْتُ مَعَهُ وَ أَنَا أَقُولُ: لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی أَرَاکَ تَأْکُلُ هَذَا التَّمْرَ بِشَهْوَةٍ فَقَالَ نَعَمْ إِنِّی لَأُحِبُّهُ فَقُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص کَانَ تَمْرِیّاً وَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ تَمْرِیّاً وَ کَانَ الْحَسَنُ تَمْرِیّاً وَ کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنُ تَمْرِیّاً وَ کَانَ سَیِّدُ الْعَابِدِینَ تَمْرِیّاً وَ کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ تَمْرِیّاً وَ کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ تَمْرِیّاً وَ کَانَ أَبِی تَمْرِیّاً وَ أَنَا تَمْرِیٌّ وَ شِیعَتُنَا یُحِبُّونَ التَّمْرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ طِینَتِنَا وَ أَعْدَاؤُنَا یَا سُلَیْمَانُ یُحِبُّونَ الْمُسْکِرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ.

سلیمان بن جعفر جعفرى گوید: به حضور امام رضا (ع) شرف‌یاب شدم در مقابل حضرت خرماى برنى بود، آن حضرت با اشتها از آن مى‌خورد، به من فرمود: اى سلیمان! نزدیک بیا و بخور.من نزدیک شدم و با آن حضرت از آن خرما خوردم و به حضرتش گفتم: فدایت شوم! مى‌بینم که این خرما را با علاقه میل مى‌کنید.فرمود: آرى، من خرما را دوست دارم.گفتم: چرا؟ فرمود: زیرا پیامبر خدا (ص) بسیار خرما را دوست مى‌داشت، حضرت (ع) نیز، چنین بود. امام حسن (ع) نیز، چنین بود. امام حسین (ع) نیز، چنین بود. امام سجّاد (ع) نیز، چنین بود. امام باقر (ع) نیز، چنین بود. امام صادق (ع) نیز، چنین بود. پدرم (ع) نیز، چنین بود و من نیز خرما را بسیار دوست مى‌دارم، شیعیان ما نیز خرما را دوست مى‌دارند؛ زیرا آنان از سِرشت ما خلق شده‌اند و اى سلیمان! دشمنان ما به شراب علاقه دارند؛ زیرا آنان از آتشى بدون دود خلق شده‌اند.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص346
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص136
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج49،ص103


👈کانَ أَحَبُّ الْبُقُولِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْبَاذَرُوجَ.

محبوب‌ترین سبزی نزد پیامبر (ص) بادروج بود.

📚 المحاسن،ج2،ص514
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص186
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص213
 

 👈حضرت علی (ع):

 کَانَ یُعْجِبُ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ الْبُقُولِ الْحَوْکُ.

پیامبر (ص) از میان سبزیجات حوک را دوست داشتند.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص364
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص186و187
📚 المحاسن،ج2،ص514
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص214

 

👈امام صادق (ع):

کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یُعْجِبُهُ الْبَاذَرُوجُ.

امیرالمؤمنین (ع) همواره به بادروج علاقه داشت.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص364
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص185
📚 مکارم الأخلاق،ص179
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص215

 
👈امام صادق (ع):

الْحَوْکُ بَقْلَةُ الْأَنْبِیَاءِ أَمَا إِنَّ فِیهِ ثَمَانَ خِصَالٍ یُمْرِئُ وَ یَفْتَحُ السُّدَدَ وَ یُطَیِّبُ الْجُشَاءَ وَ یُطَیِّبُ النَّکْهَةَ وَ یُشَهِّی الطَّعَامَ وَ یَسُلُّ الدَّاءَ وَ هُوَ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ إِذَا اسْتَقَرَّ فِی جَوْفِ الْإِنْسَانِ قَمَعَ الدَّاءَ کُلَّهُ.

 حوک سبزی پیامبران است و هشت خاصیت دارد، غذا را هضم می‌کند(موجب جذب مواد مفید غذا می‌شود)، راه بسته‌شده و گرفتگی‌ها (در بدن) را باز می‌کند، آروغ را خوش‌بو می‌کند، دهان و بدن را خوش‌بو می‌کند، اشتهاآور است، بیماری را از بدن بیرون می‌کشد، ایمنی از جذام است و زمانی که در بدن انسان مستقر شود همه بیماری‌ها را سرکوب می‌کند.

 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص364
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص186
📚 مکارم الأخلاق،ص179
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص215
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص418


👈امام صادق (ع):

کَانَ أَحَبَّ الصِّبَاغِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْخَلُّ وَ أَحَبَّ الْبُقُولِ إِلَیْهِ الْحَوْکُ یَعْنِی الْبَاذَرُوج‏.

محبوب‌ترین خورشت نزد رسول خدا (ص) سرکه بود و محبوب‌ترین سبزیجات نزد ایشان حوک بود که همان بادروج است.

 📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص394
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419

 
👈حضرت علی (ع):

 نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى الْبَاذَرُوجِ فَقَالَ هَذَا الْحَوْکُ کَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَى مَنْبِتِهِ فِی الْجَنَّةِ.

 پیامبر (ص) به بادروج نگاه کردند و فرمودند این همان حوک است، همانا می‌بینم که این در بهشت روییده است.

 📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص186
📚 المحاسن،ج2،ص513
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص213


🔺با توجه به این روایت بادروج و حوک هر دو یکی هستند و روایات آنها برای هم قابل استفاده است.باذروج ریحان کوهی است و همان چیزی است که تخم آن تخم شربتی است.
 

👈امام صادق (ع):

وَطِئَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرَّمْضَاءَ فَأَحْرَقَتْهُ فَوَطِئَ عَلَى الرِّجْلَةِ وَ هِیَ الْبَقْلَةُ الْحَمْقَاءُ فَسَکَنَ عَنْهُ حَرُّ الرَّمْضَاءِ فَدَعَا لَهَا وَ کَانَ یُحِبُّهَا ص وَ یَقُولُ مِنْ بَقْلَةٍ مَا أَبْرَکَهَا.

امام صادق (ع): پیامبر خدا (ص) بر زمین سوخته ای پا نهاد و آن زمین، پایش را سوزاند. پس، پای خویش را بر خُرفه نهاد و در نتیجه، سوزش حاصل از زمین سوخته، فرو نشست. از آن پس، پیامبر (ص) خُرفه را دوست داشت، برای آن دعا می کرد و می گفت: «چه گیاه پُربرکتی است!».

 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص367
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص517
📚 دعائم الإسلام،ج2،ص149
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج16،ص291
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص234
 

👈امام صادق (ع):

ذُکِرَ الْبُقُولُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ سَنَامُ الْبُقُولِ وَ رَأْسُهَا الْکُرَّاثُ وَ فَضْلُهُ عَلَى الْبُقُولِ کَفَضْلِ الْخُبْزِ عَلَى سَائِرِ الْأَشْیَاءِ وَ فِیهِ بَرَکَةٌ وَ هِیَ بَقْلَتِی وَ بَقْلَةُ الْأَنْبِیَاءِ قَبْلِی وَ أَنَا أُحِبُّهُ وَ آکُلُهُ وَ کَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَى نَبَاتِهِ فِی الْجَنَّةِ یَبْرُقُ وَرَقُهُ خُضْرَةً وَ حُسْناً.

 امام صادق (ع) به نقل از پدرانش (ع): نزد پیامبر خدا از سبزى‏ها یاد شد. فرمود: «تره، مهتر و سرآمد همه سبزى‏هاست و برترىِ آن بر دیگر سبزى‏ها، همانند برترىِ نان بر دیگر چیزهاست. در آن، برکت است و آن، سبزى من و سبزى پیامبرانِ پیش از من است. من آن را دوست دارم و مى‏خورم. گویا بوته آن را مى‏نگرم که برگ‏هایش از سرسبزى و زیبایى در بهشت مى‏درخشند».

 📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص192
📚 المحاسن،ج2،ص513
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص204

 
👈امام صادق (ع):

لَیْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ بَقْلَةٌ أَشْرَفَ وَ لَا أَنْفَعَ مِنَ الْفَرْفَخِ وَ هُوَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِی أُمَیَّةَ- هُمْ سَمَّوْهُ بَقْلَةَ الْحَمْقَاءِ بُغْضاً وَ عَدَاوَةً لِفَاطِمَةَ ع.

 بر روى زمین هیچ سبزى ارزشمندتر و سودمندتر از خرفه، وجود ندارد و آن، سبزى حضرت فاطمه (س) است.آن‌گاه فرمود: خداوند بنی امیه را لعنت کند! آنان به خاطر کینه با ما و دشمنى با فاطمه (س) خرفه را سبزى نادان نامیدند.

 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص367
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص517
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص235
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج43،ص89

 

👈امام صادق (ع):

بَقْلَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الْهِنْدَبَاءُ وَ بَقْلَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع الْبَاذَرُوجُ وَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع الْفَرْفَخُ.
سبزی پیامبر(ص) کاسنی، سبزی امیرالمؤمنین (ع) بادروج و سبزی حضرت زهرا (س) خرفه است.

 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص364
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص180
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج43،ص90

 
👈رسول خدا(ص):


الْکَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِیَاءِ.

کرفس، سبزى پیامبران است.

📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص515
📚 دعائم الإسلام،ج2،ص113
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص239

📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419

 

👈رسول خدا(ص):

الْکَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِیَاءِ وَ یُذْکَرُ أَنَّ طَعَامَ الْخَضِرِ وَ إِلْیَاسَ الْکَرَفْسُ وَ الْکَمْأَة.
کرفس سبزى انبیاء است و طعام خضر و الیاس کرفس و کمأة (نوعی قارچ) می‌باشد.

📚 مکارم الأخلاق،ص180
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص240
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص420
 

👈رسول خدا(ص):

‏عَلَیْکُمْ بِالْکَرَفْسِ فَإِنَّهُ طَعَامُ إِلْیَاسَ وَ الْیَسَعِ وَ یُوشَعَ بْنِ نُونٍ. 


بر شما باد کرفس؛ چرا که خوراک الیاس، یَسَع و یوشع بن نون بوده است.

 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص366
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص193
📚 المحاسن،ج2،ص515
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص240
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج13،ص397

 

 👈عنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَنَانٍ قَالَ: کُنْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى الْمَائِدَةِ فَمَالَ عَلَى الْبَقْلِ وَ امْتَنَعْتُ أَنَا لِعِلَّةٍ کَانَتْ بِی فَالْتَفَتَ إِلَیَّ فَقَالَ یَا حَنَانُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع- لَمْ یُؤْتَ بِطَبَقٍ إِلَّا وَ عَلَیْهِ بَقْلٌ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِینَ خَضِرَةٌ فَهِیَ تَحِنُّ إِلَى شَکْلِهَا.

 حنان گوید: با امام صادق علیه السّلام بر سر یک سفره غذا مى‌خوردیم، حضرت علیه السّلام به سبزى علاقه داشت و از آن مى‌خورد و من به خاطر بیمارى که داشتم، نمى‌خوردم. آن حضرت به من رو نمود و فرمود: اى حنان! مگر نمى‌دانى که براى امیر مؤمنان على علیه السّلام ظرف غذایى نمى‌آوردند مگر آن که روى آن سبزى بود؟! عرض کردم: فدایت شوم! چرا چنین بود؟ فرمود: چرا که قلب‌هاى مؤمنان سبز است و به امثال خود تمایل دارند.

 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص362
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص178
📚 المحاسن،ج2،ص507
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص199

 
👈امام صادق (ع):

مَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ ثَمَرَةٌ کَانَتْ‏ أَحَبَ‏ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مِنَ الرُّمَّانِ وَ کَانَ وَ اللَّهِ إِذَا أَکَلَهَا أَحَبَّ أَنْ لَا یَشْرَکَهُ فِیهَا أَحَدٌ.

 بر روى زمین هیچ درختى نزد پیامبر خدا (ص) محبوب‌تر از انار نبود. به خدا سوگند! هرگاه انار میل مى‌فرمود دوست داشت که کسى با او شریک نشود.

 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص352
📚 وسائل الشیعة،ج‏24،ص411
📚 المحاسن،ج2،ص541
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص158

 

👈امام رضا (ع):

أُهْدِیَ لِلنَّبِیِّ ص سَفَرْجَلٌ فَضَرَبَ بِیَدِهِ عَلَى السَّفَرْجَلِ فَقَطَعَهَا وَ کَانَ یُحِبُّهَا حُبّاً شَدِیداً فَأَکَلَهَا وَ أَطْعَمَ مَنْ کَانَ بِحَضْرَتِهِ مِنْ أَصْحَابِهِ ثُمَّ قَالَ عَلَیْکُمْ بِالسَّفَرْجَلِ فَإِنَّهُ یَجْلُو الْقَلْبَ وَ یَذْهَبُ بِطَخَاءِ الصَّدْرِ.

 یک بِهْ، به پیامبر (ص) هدیه شد. پیامبر (ص) دست خود را بر بِهْ زد و آن را قطعه قطعه کرد. ایشان، بِهْ را بسیار دوست داشت. آن را خورد و به کسانی از اصحاب که در محضر ایشان بودند نیز داد. سپس فرمود: «بر شما باد بِهْ؛ چرا که قلب را جلا می دهد و سنگینیِ سینه را می برد».

 📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص167
📚 مکارم الأخلاق،ص184
📚 المحاسن،ج2،ص549
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص169

 

 👈علِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع یُعْجِبُهُ‏ الْعِنَبُ‏ فَکَانَ یَوْماً صَائِماً فَلَمَّا أَفْطَرَ کَانَ أَوَّلُ مَا جَاءَ الْعِنَبُ أَتَتْهُ أُمُّ وَلَدٍ لَهُ بِعُنْقُودِ عِنَبٍ فَوَضَعَتْهُ بَیْنَ یَدَیْهِ فَجَاءَ سَائِلٌ فَدَفَعَهُ إِلَیْهِ فَدَسَّتْ‏  أُمُّ وَلَدِهِ إِلَى السَّائِلِ فَاشْتَرَتْهُ مِنْهُ ثُمَّ أَتَتْهُ بِهِ فَوَضَعَتْهُ بَیْنَ یَدَیْهِ فَجَاءَ سَائِلٌ آخَرُ فَأَعْطَاهُ إِیَّاهُ فَفَعَلَتْ أُمُّ الْوَلَدِ کَذَلِکَ ثُمَّ أَتَتْهُ بِهِ فَوَضَعَتْهُ بَیْنَ یَدَیْهِ فَجَاءَ سَائِلٌ آخَرُ فَأَعْطَاهُ فَفَعَلَتْ أُمُّ الْوَلَدِ مِثْلَ ذَلِکَ فَلَمَّا کَانَ فِی الْمَرَّةِ الرَّابِعَةِ أَکَلَهُ ع.

 هشام بن سالم گوید: امام سجّاد علیه السّلام به انگور علاقه داشت. روزى حضرت روزه بود، هنگام افطار یکى از کنیزان فرزنددار خوشۀ انگورى آورد و مقابل حضرت نهاد، در این هنگام مسکینى آمد و سؤال نمود. حضرت خوشۀ انگور را به او داد، آن کنیز پنهانى خوشه انگور را از آن مسکین خرید. سپس آن را آورد و در مقابل حضرت نهاد. مسکین دیگرى آمد و حضرت خوشه انگور را به او عطا کرد، آن کنیز همان کار را دوباره انجام داد، براى مرتبه سوم باز مسکین دیگرى آمد و امام خوشۀ انگور را به او داد، کنیز کار خود را تکرار کرد و در مرتبه چهارم حضرت خوشه انگور را میل نمود.

 📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج‏6،ص350
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص148
📚 المحاسن،ج2،ص547
📚 مکارم الأخلاق،ص174
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج46،ص72
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص148





🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cookin


آشپزی اسلامی،غذای محبوب پیامبر،غذای محبوب اهل بیت،نارباجه،زبیبه،سبزی حضرت زهرا،سبزی حضرت علی،شیرینی پیامبر،شیرینی اهل بیت،نوشیدنی پیامبر،شربت اهل بیت،حلوای اهل بیت،غذای انبیاء،خورشت نارباجه،خورشت زیرباجه،تغذیه اسلامی،ثرید،خورشت سرکه و روغن زیتون،غذای شیر با گوشت،غذای شیر و گوشت،کتف گوسفند،کباب گوشت،سردست گوسفند،غذای پیامبران،

 

  • آشپزی اسلامی