آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

🔹غذاها و آشپزی بر اساس مواد غذایی وارد شده در روایات اهل بیت (ع) بر مبنای اصول طب اسلامی🔹

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

۱۹
ارديبهشت

شیرگوشت،غذای شیرگوشت،پختن گوشت در شیر،گوشت پخته شده در شیر،آشپزی اسلامی،غذای شیر و گوشت،طرز تهیه شیرگوشت،شیرگوشت،آبگوشت شیر،غذای حضرت نوح،شیر با گوشت گوسفند،شیر و گوشت

شیرگوشت،غذای شیرگوشت،پختن گوشت در شیر،گوشت پخته شده در شیر،آشپزی اسلامی،غذای شیر و گوشت،طرز تهیه شیرگوشت،شیرگوشت،آبگوشت شیر،غذای حضرت نوح،شیر با گوشت گوسفند،شیر و گوشت طرز تهیه غذای شیر و گوشت گوسفندx  نحوه پخت شیر با گوشتx نحوه پخت شیر و گوشتxنحوه پخت خورشت گوشت با شیر روش تهیه غذای آسمانی (شیر گوشت)


کلیک کنید » دستور تهیه غذای شیر گوشت «


‍🍲 غذای شیرگوشت در روایات


🔸غذای گوشت و شیر سبب تقویت بدن می شود و نیروی انسان را زیاد می کند.

🔸اصلِ فایده این غذا تقویت قلب و بدن است . بهترین درمان ضعف قلب و به دنبال آن تقویت بدن خوردن گوشت با شیر است.

🔸گوشت، اصلی ترین غذای تقویت کننده و قوت بخش است. شیر هم خاصیت مشابهی دارد.جمع این دو و پختن آنها باهم بطوری که باهم ممزوج شوند می‌تواند بهترین تقویت کننده باشد.

👈 در روایت آمده است:
 إِذَا أَرَدْتَ الْقُوَّةَ فَکُلِ اللَّحْم‏...
هنگامی که خواستی نیرو بگیری گوشت بخور ...

📚 الخرائج و الجرائح،ج‏2،ص683
📚 بحار الأنوار،ج‏50،ص255


👈 و در روایتی به نقل از ابو الحسن اصفهانى درباره شیر آمده:

کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ، فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ وَ أَنَا أَسْمَعُ:جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی أَجِدُ الضَّعْفَ فِی بَدَنِی.فَقَالَ لَهُ: «عَلَیْکَ بِاللَّبَنِ؛ فَإِنَّهُ یُنْبِتُ اللَّحْمَ، وَ یَشُدُّ الْعَظْمَ».

نزد امام صادق علیه السلام بودم. در حالى که من نیز مى‏شنیدم، مردى به ایشان گفت: فدایت شوم! من در بدنم احساس ضعف مى‏کنم. امام علیه السلام به او فرمودند: «بر تو باد شیر؛ چرا که گوشت مى‏رویاند و استخوان را استحکام مى‏بخشد».

📚 الکافی،ج‏6،ص337
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص110
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص102

👈 در روایتی آمده :

رَأَى رَسُولُ اللَّهِ (ص) رَجُلًا سَمِیناً فَقَالَ مَا تَأْکُلُ قَالَ لَیْسَ‏ بِأَرْضِی حَبٌّ وَ إِنَّمَا آکُلُ اللَّحْمَ وَ اللَّبَنَ فَقَالَ (ص) جَمَعْتَ‏ بَیْنَ‏ اللَّحْمَیْن‏.
پیامبر(ص) مرد چاقی را دیدند. فرمودند: چه می‌خوری؟ عرض کرد در سرزمین ما گندم و جو و امثال این ها نیست و فقط گوشت و شیر می‌خورم.فرمودند: بینِ دو گوشت را جمع کرده ای.

📚 الدعوات،ص154
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص75
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج‏16،ص351

🔺گاهی اوقات شخص دارای استخوان‌های درشت است ولی نسبت به استخوان‌ها گوشت کمتری دارد و از این نظر لاغر محسوب می‌شود و گاهی فرد با اینکه استخوان‌های باریک و اندام ریز دارد ولی چون گوشت به‌اندازه کافی دارد لاغر محسوب نمی‌شود، بنابراین هرکس با توجه به ویژگی‌های جسمانی خودش باید سنجیده شود. بدترین نوع لاغری که بیماری محسوب می‌شود حالتی است که دست و پا و صورت لاغر شود ولی شکم بزرگ باشد. در روایات ما لاغری نشانه بیماری است و پرگوشت بودن بدن نشانه سلامتی است. اگر گوشت بدن زیاد است و بدن سفت و محکم و قوی است، این چاقی مشکلی ندارد ولی چاقی کاذب که بدن شل است، بیماری است که باید درمان بشود.

🔺در روایت آمده است که لاغری از بیماری است.

👈 امام صادق (ع) درباره گوشت خشک و پنیر می‌فرمایند:

«... وَ اللَّوَاتِی یُؤْکَلْنَ وَ یَهْزِلْنَ ، اللَّحْمُ الْیَابِسُ وَ الْجُبُنُّ و ... واللَّذَانِ یَضُرَّانِ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ لَا یَنْفَعَانِ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَاللَّحْمُ الْیَابِسُ وَ الْجُبُنُّ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ قُلْتَ ثَمَّ یَهْزِلْنَ وَ قُلْتَ هَاهُنَا یَضُرَّانِ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ‏ أَنَ‏ الْهُزَالَ‏ مِنَ‏ الْمَضَرَّةِ »
«...و چیزهایی که خورده می‌شوند و لاغر می‌کنند، گوشت خشک و پنیر و ... و چیزهایی که برای همه‌چیز ضرر دارند و نفعی ندارند، گوشت خشک و پنیر هستند، راوی عرض می‌کند اول فرمودید: لاغر می‌کنند، سپس فرمودید ضرر دارند، امام فرمودند: آیا ندانستی لاغری هم از ضرر و بیماری است.»

📚 المحاسن،ج‏2،ص463
📚 الکافی،ج‏6،ص315
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص57
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص64


✅ یکی از چیزهایی که باعث ضعف بدن می شود مواد سمی است که از راه داروها و مواد شیمیایی و شوینده‌ها  و یا حتی غذاهایی که موافق با بهداشت اسلامی نیست وارد بدن می شود که درمان آن غذای شیرگوشت است.

👈 در روایتی از امام صادق(ع) آمده :

مَنْ أَصَابَهُ ضَعْفٌ فِی قَلْبِهِ أَوْ بَدَنِهِ فَلْیَأْکُلْ لَحْمَ الضَّأْنِ بِاللَّبَنِ فَإِنَّهُ یُخْرِجُ مِنْ أَوْصَالِهِ کُلَّ دَاءٍ وَ غَائِلَةٍ وَ یُقَوِّی جِسْمَهُ وَ یَشُدُّ لِثَتَهُ وَ یَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ یُرَدِّدُهَا عَشَرَ مَرَّاتٍ قَبْلَ نَوْمِهِ یُسَبِّحُ بِتَسْبِیحِ فَاطِمَةَ ع وَ یَقْرَأُ آیَةَ الْکُرْسِیِّ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد.

هر کس به ضعفى در قلب یا بدن خویش گرفتار آمد، گوشت گوسفند همراه با شیر بخورد؛ چرا که هر درد و عارضه‏اى را از اندام وى خارج می‌کند، جسم او را تقویت مى‏کند و لثه‏هاى او را نیز استحکام مى‏دهد ،(این غذا را بخورد) و (این دعا را) قبل از خواب10 مرتبه بگوید « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ» و تسبیح حضرت زهرا (س) و آیه الکرسی و قل هو الله را بخواند.

📚 طب الأئمة علیهم السلام،ص64
📚 بحار الأنوار،ج‏73،ص194
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص101
📚 طب الأئمة علیهم السلام (للشبر)،ص133 و 342

🔺استفاده از غذای شیر گوشت و خواندن این اذکار، این عوارض را از بدن خارج می‌کند و ضعف برطرف می‌شود.

🔸یکی از علل ضعف بدن وجود مواد زائد و از جمله رسوبات دیواره رگ ها است که خون‌رسانی به قلب را ضعیف می کند. امروزه در پزشکی اگر قلب انسان بزرگ شود درمان چندانی ندارد، اما درمان ضعف قلب و بدن خوردن گوشت گوسفند با شیر و خواندن این دعا است. زیرا گوشت با شیر، رسوبات و چربی های مضر بدن که از آن به بیماری تعبیر شده است را از جزء جزء بدن خارج می کند.

🔹این غذا، محجور است و کسی از این غذا استفاده نمی‌کند ولی روایات متعدد و فوائد عجیبی دارد. این غذا تقویت کننده است.

🔸زمانی که حضرت نوح(ع) ضعیف و ناتوان شد و به خداوند شکایت کرد:

👈 رسول خدا (ص):

شَکَا نُوحٌ‏ (ع)‏ إِلَى‏ رَبِّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ ضَعْفَ بَدَنِهِ فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَیْهِ أَنِ اطْبُخِ اللَّحْمَ بِاللَّبَنِ فَکُلْهَا فَإِنِّی جَعَلْتُ الْقُوَّةَ وَ الْبَرَکَةَ فِیهِمَا.
حضرت نوح (ع) به‌سوی خدا از ضعف بدنش شکایت کرد و خدا به او وحی فرمود گوشت را با شیر بپز و آن را بخور زیرا قوت و برکت را در این دو قرار دادم.

📚 طب الأئمة علیهم السلام،ص64
📚 الفصول المهمة فی أصول الأئمة،ج‏3،ص168
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص97
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج‏16،ص351

👈رسول خدا (ص‏):

شَکَا نَبِیٌّ قَبْلِی إِلَى اللَّهِ الضَّعْفَ فِی بَدَنِهِ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَیْهِ اطْبُخِ اللَّحْمَ وَ اللَّبَنَ فَإِنِّی قَدْ جَعَلْتُ الْبَرَکَةَ وَ الْقُوَّةَ فِیهِمَا.
رسول خدا (ص) :یکی از انبیای قبل از من، به‌سوی خدا از ضعف بدنش شکایت کرد و خدا به او وحی فرمود گوشت را با شیر بپز و آن را بخور زیرا برکت و قوت را در این دو قرار دادم.

📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص68
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص59
📚 المحاسن،ج‏2،ص467
📚 الجعفریات،ص161
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج‏16،ص350

🔺احتمالاً دلیل طول عمر حضرت نوح (ع) خوردن شیرگوشت بوده است.

🔷🔸 علاوه بر حضرت نوح (ع) ،شیرگوشت یکی از از اصلی ترین خوراک های گوشتی همه پیامبران بوده است.

👈 در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده:

اللَّحْمُ بِاللَّبَنِ مَرَقُ‏ الْأَنْبِیَاءِ (ع).
شیر با گوشت، خورشتِ گوشت پیامبران است.

📚 الکافی،ج‏6،ص316
📚 المحاسن،ج‏2،ص466 و 268
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص58 و 60
📚 بحار الأنوار،ج‏11،ص67 و 68

👈و در روایت دیگری به نقل از زیاد بن ابی حلال آمده‌است:

تَعَشَّیْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِلَحْمٍ بِلَبَنٍ فَقَالَ هَذَا مَرَقُ الْأَنْبِیَاءِ (ع‏)
با امام صادق علیه السلام شام را با گوشتِ آمیخته با شیر صرف کردم سپس فرمود: این خورشتِ گوشت پیامبران است.

📚 الکافی،ج‏6،ص316
📚 المحاسن،ج‏2،ص468
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص59
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص69


✅ به نظر می‌رسد برای پیرمردها و پیرزن ها که ضعیف و ناتوان می‌شوند بهترین غذا، گوشت پخته شده با شیر است.

🔺این غذا بهترین درمان برای بیماری های ضعف عضلانی مانند دیسروفی و میوپاتی و نروپاتی، دوشن، گیلانباره، ای ال اس و مانند این ها است. شاید بهترین درمان برای بیماری هایی که ضعف عضلانی به همراه دارد، گوشت پخته شده با شیر باشد.

👈در روایتی از امیرالمؤمنین علی (ع) آمده:

 إِذَا ضَعُفَ‏ الْمُسْلِمُ‏ فَلْیَأْکُلِ اللَّحْمَ وَ اللَّبَنَ‏ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الْقُوَّةَ فِیهِمَا‏.
هرگاه مسلمان ضعیف شود گوشت با شیر بخورد که خداوند قوت را در آن دو قرار داده است.

📚 الکافی،ج‏6،ص316
📚 المحاسن،ج‏2،ص467
📚 تحف العقول،ص107
📚 الخصال،ج‏2،ص617
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص29 و 59
📚 بحار الأنوار،ج‏10،ص96
📚 بحار الأنوار،ج‏59،ص281
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص56 و 69

👈 و در روایتی دیگری آمده که مردی به سوی امیرالمؤمنین علی علیه السلام نامه نوشت و از ضعفش شکایت کرد:

کَتَبَ إِلَیْهِ رَجُلٌ یَشْکُو ضَعْفَهُ فَکَتَبَ کُلِ اللَّحْمَ بِاللَّبَن‏.
حضرت به او نوشتند: «شیربا گوشت بخور»

📚 المحاسن،ج‏2،ص467
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص69
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص60

🔴 امروزه سبک زندگی و تغذیه غلظ و مواد غذایی کم خاصیت و مضر،موجب کاهش قوت بدن افراد در جامعه شده است. اگر این غذا در جامعه رواج پیدا کند،ضعف ها ، تنبلی ها ، کسالت ها و کم کاری های ناشی از ضعف در جامعه از بین می‌رود و امتی قوی و با اراده خواهیم داشت.

👈 در روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده:

إِنَّ نَبِیّاً مِنَ الْأَنْبِیَاءِ شَکَا إِلَى اللَّهِ الضَّعْفَ‏ فِی‏ أُمَّتِهِ‏ فَأَمَرَهُمْ‏ أَنْ یَأْکُلُوا اللَّحْمَ بِاللَّبَنِ فَفَعَلُوا فَاسْتَبَانَتِ الْقُوَّةُ فِی أَنْفُسِهِمْ‏.
همانا پیامبری از پیامبران به سوی خدا از ضعف در امت خود شکایت کرد پس خدا  آنها را امر نمود که شیربا گوشت بخورند سپس انجام دادند و قوت در جانهایشان آشکار شد.

📚 المحاسن،ج‏2،ص467
📚 مکارم الأخلاق،ص159
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص60
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص68


👈 در روایتی از امام صادق (ع) آمده است:

مَنْ‏ أَصَابَهُ‏ ضَعْفٌ‏ فِی‏ قَلْبِهِ‏ أَوْ بَدَنِهِ‏ فَلْیَأْکُلْ‏ لَحْمَ‏ الضَّأْنِ‏ بِاللَّبَن‏.
هرکس که او را ضعفی در قلبش یا بدنش اصابت کند، پس باید گوشت گوسفند با شیر بخورد.

📚 المحاسن،ج‏2،ص468
📚 مکارم الأخلاق،ص158
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص60
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص69


🔺در این روایت گوشت را به گوسفند مقید کرده است. البته گفته می‌شود برای آقایان بره نر و برای خانم ها بره ماده بهتر است ولی روایت مطلق است و بره نر ذکر کرده است.

🔺در این روایت فائده‌ی گوشت گوسفند را برای قلب و بدن ذکر کرده است ولی در روایات قبل گوشت اطلاق داشت و شامل گوشت شتر و کبوتر و امثال آن می‌شود، شاید تقویت کردن قلب فقط با گوشت گوسفند و شیر باشد و با هر شیری ممکن نباشد، زیرا در روایات قبلی ضعف قلب نیامده بود.شیر شتر هم خوب است ولی بهترین شیر، شیر گاو است.


🔸در طب سنتی گفته می‌شود با گوشت لبنیات نخورید ولی بنابر روایات مصرف لبنیات به همراه گوشت اشکالی ندارد زیرا هم ماست و هم شیر «لبن» است که خوردن آنها همراه گوشت آمده است. «لبن حلیب» شیر و «لبن مخیض» ماست است.

🔹البته شاید این سوال مطرح شود که گوشت را می توان با آب پخت و در کنار آن از  شیر استفاده نمود. اما آنچه که از روایات استفاده می شود آن است که باید گوشت با شیر پخته شود و نه با آب.

🔅 این غذا طعم بدی ندارد بلکه ما به این غذاها عادت نکردیم، اروپایی ها این غذاها را استفاده می‌کنند ولی ما مسلمانان به این روایات توجه نکردیم و استفاده نکردیم.ماده اصلی غذاهایی مانند بیف استراگانوف فرانسوی  و چیکن استراگانف، شاکریة در کشورهای عربی و بسیاری از غذاهای دیگر، شیر و گوشت است.هرچند گاهی با گوشت‌های مضر یا مواد مضر دیگری پخته می‌شود. روایات با این مضمون متواتر است و ما چقدر غافل بوده ایم و غذا با این اهمیت را کنار گداشتیم و سراغ پیتزا و اسنک و سوسیس و کالباس و چیزهای مضر رفته ایم.

🔹غذای دیگری هم وجود دارد که گوشت را با ماست می‌پزند که احتمالاً آن‌هم مقوی است. البته با گوشت و شیر تفاوت دارد.

👈در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده:

شَکَا نَبِیٌ‏ مِنَ‏ الْأَنْبِیَاءِ إِلَى‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ الضَّعْفَ‏ فَقِیلَ لَهُ اطْبُخِ اللَّحْمَ بِاللَّبَنِ فَإِنَّهُمَا یَشُدَّانِ الْجِسْمَ قَالَ فَقُلْتُ هِیَ الْمَضِیرَةُ قَالَ لَا وَ لَکِنِ اللَّحْمُ بِاللَّبَنِ الْحَلِیبِ.
پیامبری از پیامبران (ع) به‌سوی خدا از ضعف شکایت کرد و خداوند فرمود گوشت را با شیر بپز، و فرمود این‌دو بدن را تقویت می‌کنند، پیامبر پرسید آیا این همان مضیره است (که با ماست پخته می‌شود)، خداوند پاسخ داد نه، بلکه گوشت با شیر است.

📚 الکافی،ج‏6،ص316
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص59
📚 المحاسن،ج‏2،ص467
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص68

🔺شاید خوردن گوشت به همراه لبنیات تمام خاصیت گوشت پخته شده با شیر را نداشته باشد ولی تقویت کننده و چاق کننده می‌باشد.


کلیک کنید » دستور تهیه غذای شیر گوشت «




🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cookin



  • آشپزی اسلامی
۱۹
ارديبهشت

کواکب،فرنی حبوبات،کرکور،غذای کواکب،آش حبوبات،سوپ حبوبات،آشپزی اسلامی،غذای کواکب در روایات،احادیث کواکب،فرنی حبوبات در روایات

کواکب (فرنی حبوبات)

👈 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع‏) أَیَّ شَیْ‏ءٍ تُطْعِمُ عِیَالَکَ فِی الشِّتَاءِ قُلْتُ اللَّحْمَ فَإِذَا لَمْ یَکُنِ اللَّحْمُ فَالزَّیْتَ وَ السَّمْنَ قَالَ فَمَا یَمْنَعُکَ عَنْ هَذَا الْکَرْکُورِ فَإِنَّهُ أَمْرَأُ شَیْ‏ءٍ فِی الْجَسَدِ یَعْنِی الْمُثَلَّثَةَ قَالَ وَ أَخْبَرَنِی بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَنَّ الْمُثَلَّثَةَ یُؤْخَذُ قَفِیزُ أَرُزٍّ وَ قَفِیزُ حِمَّصٍ وَ قَفِیزُ بَاقِلَّى أَوْ غَیْرِهِ مِنَ الْحُبُوبِ ثُمَّ یُرَضُّ جَمِیعاً وَ یُطْبَخُ.

امام صادق(ع) فرمودند: در زمستان به خانواده‌ی خود چه غذایی می‌دهی؟ عرض کردم گوشت. و اگر گوشت نباشد، روغن زرد و روغن زیتون. فرمودند: چرا آش نمی‌خورید؟ زیرا بهترین غذایی که در بدن هضم می‌شود.آش است غذایی که از سه چیز تشکیل می‌شود یک اندازه برنج و به همین اندازه نخود و باقلا یا حبوبات دیگر (مانند ماش و عدس و مانند آن) سپس بکوبید و نرم کنید و بپزید.


📚 الکافی،ج‏6،ص320
📚 المحاسن،ج‏2، ص404
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص71
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص84

👈 در روایت مشابه دیگری آمده :

قَالَ الصَّادِقُ (ع) لِلْوَلِیدِ بْنِ صَبِیحٍ أَیَ‏ شَیْ‏ءٍ تُطْعِمُ‏ عِیَالَکَ‏ فِی‏ الشِّتَاءِ قَالَ قُلْتُ اللَّحْمَ قَالَ إِنْ لَمْ یَکُنِ اللَّحْمُ قَالَ قُلْتُ السَّمْنَ قَالَ مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْکَوْکَبِ فَإِنَّهُ أَقْوَى فِی الْجَسَدِ کُلِّهِ یَعْنِی الْمُثَلَّثَةَ وَ هِیَ قَفِیزُ أَرُزٍّ وَ قَفِیزُ حِمَّصٍ وَ قَفِیزُ بَاقِلَّاءَ أَوْ غَیْرِهِ یُدَقُّ جَمِیعاً وَ یُطْبَخُ وَ یَتَحَسَّى بِهِ کُلَّ غَدَاة.

«امام صادق (ع) به او (راوی) فرمود در زمستان چه چیزی به خانواده‌ات می‌دهی به‌عنوان غذا؟ عرض کردم گوشت، امام فرمود اگر گوشت نباشد؟ عرض کردم روغن زرد، امام فرمودند چرا کواکب استفاده نمی‌کنی، این قوی‌تر است در بدن، مقداری برنج و مقداری نخود و مقداری هم باقلا یا غیر از آن (چیزهای مانند ماش یا عدس) را بکوبید سپس پخته شود و به‌عنوان سوپ هرروز صبح، صبحانه این را قرار بدهید.»

📚 مکارم الأخلاق،ص163

🔺کواکب چیزی شبیه آش امروزی است با این تفاوت که مواد آن اول کوبیده یا آسیاب می‌شود سپس پخته می‌شود.

🔺این غذا در بعضی شهرها مانند اصفهان درست می‌شود. حبوبات را نرم می‌کنند و نرم شده ها را می‌فروشند و می‌خرند و می‌پزند. غذایی شدیداً مقوی است.

🌟 مواد لازم:

  🔸برنج قهوه ای یک پیمانه
  🔸نخود یک پیمانه
  🔸باقلا یک سوم پیمانه
  🔸عدس یک سوم پیمانه
  🔸ماش یک سوم پیمانه
  🔸پیاز متوسط یک عدد
  🔸روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  🔸نمک دریا به مقدار لازم

✍🏻 طرز تهیه :
پیاز را به صورت خیلی زیر خرد کرده و با روغن زیتون تفت دهید.
هریک از حبوبات را به صورت نرم آسیاب کرده (ولی الک نکنید) و داخل ظرف بریزید و آب اضافه کنید و گاهی هم بزنید تا ته نگیرد و پخته شود.

⚠️ نکته : در این غذا نمی‌توان از سویق حبوبات استفاده کرد زیرا خواص حبوبات پخته شد در آب با حبوباتی که بدون روغن تفت داده شده اند متفاوت است. معمولا غذاهای تقویتی به صورت آب‌پز تهیه می‌شود و غذاهایی که جنبیه دارویی بیشتر دارند با سایر روش ها درست می‌شود. هرچند این قاعده مطلق نیست.

⭕️ این غذا می‌تواند به عنوان جایگزین انواع کنسروهای حبوبات که در مناطق جنگی و بحران زده کاربرد دارد ،مورد استفاده قرار گیرد. انواع کنسروها به دلیل داشتن مقدار زیاد مواد نگه دارنده سرطانزا و مضر و همچنین جنس ظرف فلزی معمولا موجب بروز مشکلات پوستی و گوارشی شدید مانند یبوست و نفخ می‌شود که از معضلات افراد حاضر در مناطق جنگی و مناطق بحران زده است. میتوان این حبوبات را به صورت پودر بسته بندی کرد و با اضافه کردن مقداری آب و روغن آنرا به سرعت پخت و مصرف کرد. این غذا به صورت جیره غذایی بسیار مقوی است و مدت زیادی قوت بدن را برای فعالیت تأمین می‌کند.



🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cookin

کواکب،فرنی حبوبات،کرکور،غذای کواکب،آش حبوبات،سوپ حبوبات،آشپزی اسلامی،غذای کواکب در روایات،احادیث کواکب،فرنی حبوبات در روایات
  • آشپزی اسلامی
۱۹
ارديبهشت

گوشت با تخم مرغ،احادیث گوشت،احادیث تخم مرغ،روایات تخم مرغ،مخلمه،غذای گوشت و تخم مرغ،غذای تقویت جنسی،غذای درمان ناباروری،آشپزی اسلامی،تغذیه اسلامی


🔸گوشت با تخم مرغ در ایران معروف نیست ولی در کشورهای دیگر وجود دارد و به آن «مَخلَمه» گفته می‌شود.

🔺امروزه که مردم به ناتوانایی جنسی مبتلا هستند، این غذا از جهت جنسی خیلی تقویت کننده است.

👈در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است:

إِنَّ نَبِیّاً مِنَ الْأَنْبِیَاءِ شَکَا إِلَى اللَّهِ قِلَّةَ النَّسْلِ فَقَالَ لَهُ کُلِ اللَّحْمَ‏ بِالْبَیْضِ‏
پیامبری از پیامبران به خداوند از کم بودن فرزند شکایت کرد؛ خداوند به او فرمود گوشت به همراه تخم مرغ بخور.

📚 المحاسن،ج‏2،ص481
📚 الکافی،ج‏6،ص325
📚 وسائل الشیعة،ج‏25،ص79
📚 بحار الأنوار،ج‏14،ص460
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص46
📚 بحار الأنوار،ج‏110،ص80

👈در روایت دیگری آمده است:

اللَّحْمُ وَ اللَّبَنُ یُنْبِتَانِ اللَّحْمَ وَ یَشُدَّانِ الْعِظَامَ‏ وَ اللَّحْمُ یَزِیدُ فِی السَّمْعِ وَ الْبَصَرِ وَ اللَّحْمُ‏ بِالْبَیْضِ‏ یَزِیدُ فِی الْبَاءَةِ.

گوشت و شیر، گوشت مى‏ رویانند و استخوان‏ها را استحکام مى بخشند. و گوشت، شنوایى و بینایى را افزون مى‏کند و گوشت همراه با تخم ‏مرغ، بر نیروى جنسى می‏افزاید.

📚 دعائم الإسلام ؛ ج‏2 ؛ ص145
📚 بحار الأنوار،ج‏59،ص273
📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص76
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج‏16،ص359


👈و در روایت دیگری از امام کاظم علیه‌السلام آمده:

مَنْ أَکَلَ الْبَیْضَ وَ الْبَصَلَ وَ الزَّیْتَ زَادَ فِی جِمَاعِهِ وَ مَنْ أَکَلَ اللَّحْمَ‏ بِالْبَیْضِ‏ کَبُرَ عَظْمُ وَلَدِه‏.

هرکس تخم‌مرغ و پیاز و روغن زیتون(باهم)بخورد،نیروى جنسى او زیاد مى‌شود و هرکس گوشت را با تخم‌مرغ بخورد،استخوان‌هاى فرزندش بزرگ و ستبر مى‌شود.

📚 مکارم الأخلاق،ص195
📚 بحار الأنوار،ج‏101،ص84

🔸گوشت به همراه تخم مرغ هم غذا است و هم داروی ناتوانایی جنسی است.

🔸حلیم و گوشت به همراه تخم مرغ تقویت کننده‌ی جنسی هست و گوشت پخته شده با شیر یا به همراه لبنیات، تقویت کننده‌ی عمومی است.


✅ مواد لازم:

🔹گوشت گوسفندی (ترجیحاً سردست) چرخ کرده  250 گرم
🔹تخم مرغ 1 عدد
🔹نمک دریا به مقدار لازم
🔹پیاز متوسط(در صورت تمایل)


✍🏻 طرز تهیه :

🔅 مقداری از چربی گوشت را جدا کرده و در تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا کمی ذوب شود. (و یا کمی روغن زیتون یا شحم بریزید)

🔅 پیاز را خرد کرده و داخل روغن سرخ کنید.

🔅 گوشت چرخ کرده را چند بار بشویید و فشار دهید تا خونابه آن کامل خارج شود.
سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا پخته شود.

🔅در پایان تخم مرغ را اضافه کنید تا پخته شود.

⚠️ از اضافه کردن گوجه فرنگی یا رب آن یا سیب زمینی یا سایر مواد مضر به این غذا باید پرهیز کرد.



🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cookin


گوشت با تخم مرغ،احادیث گوشت،احادیث تخم مرغ،روایات تخم مرغ،مخلمه،غذای گوشت و تخم مرغ،غذای تقویت جنسی،غذای درمان ناباروری،آشپزی اسلامی،تغذیه اسلامی



  • آشپزی اسلامی
۱۹
ارديبهشت

روغن زیتون،روغن زیتون در روایات،احادیث روغن زیتون،آشپزی اسلامی،روغن زیتون در قرآن،آیات روغن زیتون،روغن ها در طب اسلامی،زیتون،زیت،خواص روغن زیتون


روغن زیتون در روایات

اصل روغن، روغن زیتون است. این روغن، روغن پیامبران است ولی روغن بنفشه، روغن خاتم پیامبران است.

👈در روایتی از امام صادق(ع) آمده است:

«مَا کَانَ دُهْنُ‌ الْأَوَّلِینَ‌ إِلَّا زَیْت‌»

یعنی «روغن گذشتگان غیر از روغن زیتون نبوده است.»

📚المحاسن،ج2،ص485

👈قرآن هم به این مطلب تصریح دارد:

﴿وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآکِلین‌﴾

«و (نیز) درختى را که از طور سینا مى‌روید [درخت زیتون‌]، و از آن روغن و «نان خورش» براى خورندگان فراهم مى‌گردد (آفریدیم)»

📗 سوره مومنون، آیه20

«دُهن» به معنای روغن مالی است و «صبغ» به معنای خوراک است.

👈 ﴿شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ یَکادُ زَیْتُها یُضی‌ء﴾
روغن زیتون نزدیک است که روشن کند و نوری از آن خارج بشود.

📗 سوره نور، آیه35


«نه شرقی و نه غربی است» یعنی آفتاب روی درخت زیتون یکسان می‌تابد. بعضی درختان فقط صبح یا فقط بعد از ظهر آفتاب دارند ولی روی روغن زیتون هم صبح و هم عصر آفتاب می‌خورد.

👈 ﴿وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُون‌﴾

📗 سوره تین، آیه1

خداوند به انجیر و زیتون قسم می‌خورد. معلوم می‌شود فوائد زیادی دارد. زیرا خداوند به چیزی قسم می‌خورد که ارزش زیادی دارد و حکمت دارد.


👈در روایت دیگر آمده است:

«ادَّهِنُوا بِالزَّیْتِ‌ وَ ائْتَدِمُوا بِهِ فَإِنَّهُ دُهْنَةُ الْأَخْیَارِ وَ إِدَامُ الْمُصْطَفَیْنَ مُسِحَتْ بِالْقُدْسِ مَرَّتَیْنِ بُورِکَتْ مُقْبِلَةً وَ بُورِکَتْ مُدْبِرَةً لَا یَضُرُّ مَعَهَا دَاء»

یعنی «با روغن زیتون روغن مالی کنید و آن را با نان بخورید زیرا روغن اخیار است و خوراک برگزیدگان است و با پاکی و برکت دو بار مسح شده است در اول و آخر فصل مبارک است و هیچ آسیبی و بیماری با آن نمی‌رسد.»

📚المحاسن،ج2،ص484

🔺 کلمه‌ی «زیت» در عربی به معنای روغن زیتون است و تمام انواع زیتون ها مشمول این روایات هستند.

👈در وصیت پیامبر(ص) به حضرت علی (ع)‌ آمده است:

یَا عَلِیُّ کُلِ‌ الزَّیْتَ‌ وَ ادَّهِنْ بِهِ فَإِنَّهُ مَنْ أَکَلَ الزَّیْتَ وَ ادَّهِنْ بِهِ لَمْ یَقْرَبْهُ الشَّیْطَانُ أَرْبَعِینَ یَوْما

یعنی «ای علی روغن زیتون بخور و با آن روغن مالی کن زیرا کسی که روغن زیتون می‌خورد و روغن مالی می‌کند با آن،‌ شیطان چهل روز نزدیک او نمی‌شود.»

📚 المحاسن،ج2،ص485

🔺شیطان همان میکروب و ویروس یا یکی از اقسام آن است. بنابراین در این روایت آمده است میکروب و ویروس تا چهل روز نزدیک انسان نمی‌شود . روغن زیتون شیطان را به هر دو معنا از انسان دور می‌کند یعنی هم او را بیمار نمی‌کند و هم انسان را گمراه نمی‌کند و این معنای پاکی روغن زیتون است.

🔹 روغن زیتون به عنوان «ادام» مطرح شده است. یعنی غذایی است که با نان خورده می‌شود.

👈در روایت آمده است:

«کَانَتْ قُوتُ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ ص الشَّعِیرَ وَ حَلْوَاهُ التَّمْرَ وَ إِدَامُهُ الزَّیْت‌»

یعنی «نان پیامبر(ص) جو و شیرینی او خرما و خورشت او روغن زیتون بوده است.»

📚مکارم الاخلاق،ص154

پیامبر(ص) نان جو را با روغن زیتون می‌خورد.

🔹روغن زیتون کلسترول خون را زیاد نمی‌کند.اگر با خوردن روغن شحم، کلسترول افراد بالا برود یا در خوردن روغن شحم زیاده روی کرده اند و یا در کنار آن از روغن های دیگری نیز استفاده کرده اند.

👈پیامبر (ص) می‌فرمایند:

«عَلَیکُمْ بِالزَّیتِ فَإِنَّهُ یکْشِفُ الْمِرَّةَ وَ یذْهِبُ الْبَلْغَمَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالضَّنَی وَ یحَسِّنُ الْخُلُق‏ و یطیب النفس و یذهب بالغم»

 یعنی «بر شما باد روغن‌زیتون زیرا مره (سودا و صفرا) را برطرف می‌کند و بلغم را از بین می‌برد و عصب را تقویت می‌کند و ضنا (بیماری که منجر به کسالت و لاغری می‌شود) را برطرف می‌کند و خلق را نیکو می‌کند و انسان را دل‌خوش می‌کند و غم را برطرف می‌کند.»

📚 عیون أخبار الرضا (ع)،ج۱،ص۳۹

👈در روایت دیگری آمده:

«نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّیتُ یطَیبُ النَّکْهَةَ وَ یذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یصَفِّی اللَّوْنَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ یطْفِئُ الْغَضَب‏»
یعنی «بهترین غذا روغن‌زیتون است، بدن را خوش‌بو می‌کند و بلغم را از بین می‌برد و رنگ (رخسار) را صاف می‌کند و عصب را تقویت می‌کند و بیماری را از بین می‌برد و غضب را خاموش می‌کند.»

📚مکارم الاخلاق،ص۱۹۰

🔅🔅🔅 سه چیز است که با صفای باطن و تسهیل دریافت های معنوی مرتبط است.زیتون که موجب طهارت قلب و دوری شیاطین و تطهیر جسم و قلب می شود.دومین مورد عدس هست که موجب ررفع قساوت قلب و نازک شدن قلب و جاری شدن اشک می شود.و سومین مورد سرکه است که قلب را زنده و روشن و عقل را تقویت می کند.از همین رو غذای انبیاء سرکه و روغن زیتون بوده است.


🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cooking

روغن زیتون،روغن زیتون در روایات،احادیث روغن زیتون،آشپزی اسلامی،روغن زیتون در قرآن،آیات روغن زیتون،روغن ها در طب اسلامی،زیتون،زیت،خواص روغن زیتون

  • آشپزی اسلامی
۱۹
ارديبهشت

بیسکوئیت،آشپزی اسلامی،آشپزی در اسلام،بیسکوئیت سنتی،بیسکوئیت با مواد سالم،بیسکوئیت ارگانیک،بیسکوئیت کره‌ای


✍🏻 مواد لازم:

🔸آرد کامل گندم 3 لیوان
🔸تخم مرغ محلی 1 عدد
🔸کره طبیعی گاوی 225 گرم
🔸شکر قهوه ای اصل یا شکر سرخ یا عسل 1 لیوان
🔸گلاب 2 قاشق غذاخوری


✍🏻طرز تهیه:

🔺ابتدا تخم مرغ،کره،شکر سرخ و گلاب را با هم خوب مخلوط کنید،سپس آرد را کم کم اضافه کنید تا خمیر یکدستی به دست بیاید.اگر خمیر زیادی شل بود ،مقداری آرد اضافه کنید.

🔺خمیر را نیم ساعت کنار بگذارید تا استراحت کند.

🔺خمیر را با ضخامت مناسب پهن کنید و قالب بزنید و در سینی چرب شده فر قرار دهید.

🔺فر را با دمای 180درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید.

🔺پس از حدود 25 تا 30 دقیقه وقتی که بیسکوئیت های طلایی شد ، از فر خارج کنیدتا سرد شود.

⚠️ نکته : می‌توانید افزدونی ها و طعم دهنده های مختلف مانند زعفران،هل،دارچین و ... بر اساس ذائقه خودتان اضافه کنید.

⚠️ نکته :  میل کردن این بیسکوئیت با عسل بسیار عالی است.

⚠️ نکته : میتوانید یک پیمانه عسل +یک پیمانه شیر طبیعی +یک قاشق کره طبیعی را ترکیب کنید و با شعله ملایم بجوشانید تا شیره غلیظی درست شود و بین دو بیسکوئیت بمالید و روی هم قرار دهید.


🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cooking


بیسکوئیت،آشپزی اسلامی،آشپزی در اسلام،بیسکوئیت سنتی،بیسکوئیت با مواد سالم،بیسکوئیت ارگانیک،بیسکوئیت کره‌ای

  • آشپزی اسلامی
۱۹
ارديبهشت

گردو،گردو در روایات،احادیث گردو،خواص گردو،مضرات گردو،حدیث گردو،خواص گردو برای کلیه،گردو و زنیان،پنیر و گردو،آشپزی اسلامی


 ⚜ خواص گردو در روایات ⚜

اولین چیزی که روایات تاکید می‌کنند برای درمان سردی و کم کاری کلیه مغز #گردو است. از روایات استفاده می‌شود که مغز گردو برای کلیه حیاتی است.

👈روایتی می‌فرماید:

أَکْلُ‌ الْجَوْزِ فِی‌ شِدَّةِ الْحَرِّ یُهَیِّجُ الْحَرَّ فِی الْجَوْفِ وَ یُهَیِّجُ الْقُرُوحَ فِی الْجَسَدِ وَ أَکْلُهُ فِی الشِّتَاءِ یُسَخِّنُ الْکُلْیَتَیْنِ وَ یَدْفَعُ الْبَرْد

خوردن گردو در هوای گرم سبب هیجان گرمی درون است و سبب به وجود آمدن جوش و زخم های چرکی و خونی در بدن می‌شود و خوردن مغز گردو در زمستان کلیه ها را گرم می‌کند و سردی را دفع می‌کند.

📚 المحاسن،ج2،ص497

🔸احتمال دارد که سردی کل بدن مراد است. حداقل آن سردی کلیه است. مصرف گردو برای افرادی که سرمایی هستند حیاتی است.

🔹داروهایی داریم که در آن مغز گردو هست ولی پنیر در آن ذکر نشده است مانند زنیان و مغز گردو ولی به عنوان غذا خوب نیست که گردو به تنهایی مصرف شود.

🔺مثلا افرادی که کلیه آن ها از کار افتاده است خوب است که گردو بخورند هرچند عوارضی هم داشته باشد چون از کار نیافتادن کلیه مهم تر از مثلا جوش زدن صورت است. ولی شاید خوب باشد که چیز سردی نیز در کنار آن مصرف کنند.

🌟 نانخواه (زنیان) و مغز گردو :

این دارو فوائد زیادی دارد که کلیه ها را نیز گرم می‌کنند:

👈امام صادق (ع):

«چهار چیز است که بینایی را جلا می‌دهند، نفع دارند و ضرر ندارند‌، سؤال شد این چهار چیز چیست؟ امام فرمودند آویشن و نمک درصورتی‌که باهم جمع شوند و زنیان و گردو درصورتی‌که باهم جمع شوند، سؤال شد این چهارتا چه فایده‌ای دارد درصورتی‌که جمع شوند؟ امام فرمودند زنیان و گردو بواسیر را می‌سوزانند و باد را از بدن طرد می‌کنند و رنگ رخسار را زیبا می‌کنند و معده را زبر می‌کنند و کلیه را گرم می‌کنند ...»

📚 مکارم الاخلاق،ص۱۹۱

🔸 زنیان و مغز گردو را باید به مقدار مساوی باهم استفاده کرد و حداقل هر شب یک قاشق غذاخوری مصرف نمود. ترکیب زنیان و گردو برای بواسیر نر مفید است.

🔹خود گردو گرم کننده است و اگر زنیان به آن اضافه بشود اثر آن چند برابر می‌شود.

💢یکی از علل فراموشی مصرف پنیر بدون گردو است.

👈امام صادق (ع) می‌فرمایند:

«إن الجوز والجبن إذا اجتمعا کانا دواء وإذا افترقا کانا داء.»
«اگر پنیر و گردو باهم مصرف شوند دارو است ولی به‌تنهایی هرکدام مرض هستند.»

📚 الکافی،ج۶،ص۳۴۰

🔸مغز گردو عکس پنیر، مغز را تقویت می‌کند ولی به استخوان ها آسیب می‌رساند به همین جهت هر کدام از گردو و پنیر به تنهایی بیماری معرفی شده اند زیرا یکی مغز و دیگری استخوان را خراب می‌کند ولی اگر باهم مصرف بشود، دارو می‌شود.

👈در روایت دیگر آمده است:

سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ‌ الْجُبُنِ‌ فَقَالَ‌ دَاءٌ لَا دَوَاءَ فِیهِ فَلَمَّا کَانَ بِالْعَشِیِّ دَخَلَ الرَّجُلُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَنَظَرَ إِلَى الْجُبُنِّ عَلَى الْخِوَانِ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاکَ سَأَلْتُکَ بِالْغَدَاةِ عَنِ الْجُبُنِّ فَقُلْتَ لِی إِنَّهُ هُوَ الدَّاءُ الَّذِی لَا دَوَاءَ لَهُ وَ السَّاعَةَ أَرَاهُ عَلَى الْخِوَانِ قَالَ فَقَالَ لِی هُوَ ضَارٌّ بِالْغَدَاةِ نَافِعٌ بِالْعَشِیِّ وَ یَزِیدُ فِی مَاءِ الظَّهْرِ

شخصی از امام صادق(ع) از پنیر سوال کرد فرمود بیماری است که درمان ندارد وقتی شب شد همان شخص وارد بر امام(ع) شد و سر سفره پنیر دید عرض کرد فدایت شوم صبح فرمودی پنیر بیماری است که درمان ندارد ولی الان داخل سفره‌ی شما است فرمود پنیر صبح ضرر دارد و شب نافع است و در آب کمر اضافه می‌کند.

📚 الکافی،ج6،ص340

🔸در روایات آمده که پنیر هضم کننده‌ی غذا است، تجربه هم ثابت کرده است پنیر چه با گردو و چه به تنهایی، سریعا غذا را هضم می‌کند. بنابراین احتمال می‌دهیم که نهی از مصرف پنیر در صبح به علت جلوگیری از ضعف در فعالیت های روزانه باشد.

🔸اگر قرار به دو عده غذا در روز باشد، با خوردن پنیر در صبح، ظرف یکی دو ساعت معده خالی می‌شود و تا شب خالی می‌ماند و در اینصورت ضعف می‌آورد و موجب بیماری می‌شود که درمان ندارد.ولی چون شب موقع استراحت است اگر پنیر خورده بشود مانعی ندارد که معده خالی باشد.

🔸نهی از خوردن پنیر در صبح، اطلاق دارد و حتی خوردن پنیر با مصلح آن یعنی گردو را نیز شامل می‌شود.


🔹بعید نیست که گردو به تنهایی بیماری باشد ولی اگر با انار جمع بشود درمان باشد.در روایت آمده است که گردو و پنیر به تنهایی بیماری هستند ولی دلیل نمی‌شود که اگر با چیز دیگری هم جمع بشوند باز بیماری باشند.


🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cooking


گردو،گردو در روایات،احادیث گردو،خواص گردو،مضرات گردو،حدیث گردو،خواص گردو برای کلیه،گردو و زنیان،پنیر و گردو،آشپزی اسلامی

  • آشپزی اسلامی