آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

🔹غذاها و آشپزی بر اساس مواد غذایی وارد شده در روایات اهل بیت (ع) بر مبنای اصول طب اسلامی🔹

طرز تهیه شیره انگور

سه شنبه, ۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹ ب.ظ

آشپزی اسلامی،انگور در روایات،احادیث شیره انگور،‍طرز تهیه شیره انگور،کانال آشپزی اسلامی،طرز تهیه دوشاب،‍دستور پخت شیره انگور،شیره کشمش،آموزش آشپزی اسلامی،@Islamic_cooking


👈 آب انگور به معنی عصاره انگور می‌باشد که از فشردن آن بدست می‌آید. سپس با جوشاندن آن شیره به دست می‌آید.

«آب انگور پیش از جوشیدن و نیز پس از آن و بخار شدن دو سوم آن، پاک است، لیکن در پاک بودن آن پس از جوشیدن و پیش از بخار شدن دو سوم آن و نیز پس از بخار شدن آن به غیر آتش، مانند آفتاب اختلاف است.»

📗 العروة الوثقی،ج۱،ص۲۷۳



✅ امام صادق (ع) :

کُلُّ عَصِیرٍ أَصَابَتْهُ النَّارُ فَهُوَ حَرَامٌ حَتَّى یَذْهَبَ ثُلُثَاهُ وَ یَبْقَى ثُلُثُهُ.

افشرده [انگور] که حرارت آتش ببیند (بجوشد) حرام است تا زمانی که دوسوم آن تبخیر شود و یک سوم آن باقی بماند.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص419


✅ معَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْبُخْتُجِ فَقَالَ إِنْ کَانَ حُلْواً یَخْضِبُ الْإِنَاءَ وَ قَالَ صَاحِبُهُ قَدْ ذَهَبَ ثُلُثَاهُ وَ بَقِیَ الثُّلُثُ فَاشْرَبْهُ.

معاویه بن وهب گوید: از امام صادق سؤال کردم : شیره انگور حلال است ؟ فرمودند : اگر شیرین باشد و به ظرف بچسبد و صاحبش بگوید : دو سومش تبخیر شده و یک سوم آن باقی مانده ، حلال است.

📚 الکافی(ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص420


✍🏻 طرز تهیه :

🔸انگور را شسته و بگذارید تا آب آن مقداری خشک شود. سپس با آبمیوه گیر آب انگور را بگیرید. بهتر است در صورت امکان انگور ها دانه شود و از خوشه جدا شود و سپس آب آن گرفته شود. در روش سنتی ، چکمه می‌پوشند و داخل تشت بزرگی که مخصوص دوشاب‌گیری است ایستاده و با پا انگور‌ها را فشار می‌دهند و آب‌شان را می‌گیرند.

🔸پس از اینکه آب انگور گرفته شد آنرا صاف کنید تا اگر تفاله ای در آن وجود دارد، جدا شود.

🔸سپس خاک سفید را به آن اضافه کنید. معمولا مقدار خاک را یک هشتم وزن انگور استفاده می‌کنند.

🔺خاک سفید، خاکی است با ترکیب بالای املاح معدنی که در عطاری‌ها فروخته می‌شود. خاک سفید را معمولا زیر آفتاب یا روی بخاری حرارت می‌دهند، سپس به آب انگور اضافه می‌کنند؛ چون خاک حرارت ندیده باعث گل‌آلودشدن آب انگور می‌شود و در ضمن ممکن است اگر خاک سفید را به آن اضافه نکنند، در موقع جوشاندن آب انگور، ترش شود.

🔸پس از اضافه کردن خاک، آب انگور را 10 تا 12 ساعت در یک جای ساکن قرار دهید تا خاک ته نشین شود.

🔸پس از گذشت این مدت کف روی آن را جمع کنید و دور بریزید و به آرامی با ملاقه بدون اینکه خاک ته نشین شده دوباره در آب انگور حل شود،آب انگور را به ظرف دیگری منتقل کنید. بهتر از دوباره با پارچه یا حریر که دارای منافذ ریز هست آن را صاف کنید که تا جای ممکن خاک آن گرفته شود. زیرا خوردن خاک حرام است و موجب بیماری های بسیار می‌شود.

🔸دو ساعت اجازه دهید آب انگور صاف شده ساکن بماند سپس آن را روی حرارت متوسط قرار دهید.اگر حرارت تند باشد رنگ شیره حاصل تیره تر می‌شود.
هنگام جوشیدن روی آن کف به وجود می‌آید که باید آن را جمع کنید و دور بریزید.

🔸جوشاندن را ادامه دهید تا مطابق فرمایش امام صادق علیه‌السلام دو سوم آن تبخیر شود و یک سوم آن باقی بماند. می‌توانید ظرف را علامت گذاری کنید و یا با چوب آب اولیه را اندازه گیری کنید و زمانی که حداقل به یک سوم یا کمتر از رسید از حلال بودن شیره مطمئن شوید.

⚠️ تذکر: کسانی که تجربه و مهارت در تهیه شیره دارند بهتر است آن را بدون اضافه کردن خاک تهیه کنند. چون احتمال دارد ذراتی از خاک داخل شیره بماند. هرچند خوردن آن حرام نیست ولی خوردن خاک هرچند جزئی باشد آثاری بر بدن دارد.

🌟نکته:نسب به نوع و کیفیت انگور ،حدوداً از هر 3 تا پنج کیلوگرم انگور 1 کیلوگرم شیره به دست می‌آید.

🌟نکته: در آذربایجان در مرحله آخر جوشیدن شیره انگور، تکه های میوه‌ای مانند "به" را درون دوشاب قرار می‌دهند تا همراه دوشاب بجوشد و طعم ترش و شیرین به خود بگیرد.

🌟نکته : شیره‌انگور لازم نیست در یخچال نگهداری شود و چنانچه در بیرون یخچال کپک بزند و یا ترش شود شیره مناسبی نیست و آبکی بوده است.

🌟نکته: شیره مرغوب دارای رنگ شفاف بوده و نباید خاک آلود باشد.

⚠️ تذکر: بهتر است شیره انگور به صورت خانگی تهیه شود و یا از افراد مورد اعتماد خریداری شود و از خرید شیره های کارخانه ای که مجوز بهداشت و سیب سلامت دارند پرهیز شود. چون در روش کارخانه ای اکثرا  دوسوم آب انگور تبخیر نمی شود و به آن مواد غلیط کننده و یا حداقل شکر اضافه می‌کنند تا زودتر به شیره تبدیل شود و وزن آب انگور کاهش پیدا نکند. همچنین برای ماندگاری بالا مواد نگه دارنده مضر به آن می افزاید. در خرید شیره انگور به دلیل ملاحظات شرعی باید از محصولات کاخانه ای و وارداتی پرهیز کرد.



🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cooking

آشپزی اسلامی،انگور در روایات،احادیث شیره انگور،‍طرز تهیه شیره انگور،کانال آشپزی اسلامی،طرز تهیه دوشاب،‍دستور پخت شیره انگور،شیره کشمش،آموزش آشپزی اسلامی،@Islamic_cooking

نظرات  (۱)

ممنون از مطلب خوبتون. طرز تهیه شیره انگور راحته.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی