🌐 وبسایت : islamic-cooking.blog.ir
🔵 کانال تلگرام: t.me/Islamic_cooking
🔶 اینستاگرام : instagram.com/islamic_cooking
🔶 کانال ایتا : eitaa.com/Islamic_cooking
🌐 وبسایت : islamic-cooking.blog.ir
🔵 کانال تلگرام: t.me/Islamic_cooking
🔶 اینستاگرام : instagram.com/islamic_cooking
🔶 کانال ایتا : eitaa.com/Islamic_cooking
🔹غذاها و آشپزی بر اساس مواد غذایی وارد شده در روایات اهل بیت (ع) بر مبنای اصول طب اسلامی🔹
🌐 وبسایت : islamic-cooking.blog.ir
🔵 کانال تلگرام: t.me/Islamic_cooking
🔶 اینستاگرام : instagram.com/islamic_cooking
🔶 کانال ایتا : eitaa.com/Islamic_cooking
👈در عربی فصیح، روغن زرد «سِمن» نامیده میشود ولی در عربی امروزی «الدهن الحر» نامیده میشود و معنای آن «روغن آزاد» است.
👈روغن زرد روغنی است که از کره گرفته بشود. کره را روی آتش میگذارند و دوغ آن بخار میشود و روغن زرد باقی می ماند.
👈روغن زرد با «مخض» یعنی تکان دادن از ماست استخراج میشود. با تکان دادن مشک، کره از ماست جدا میشود و بعدا به روغن زرد تبدیل میکنند به همین جهت به دوغ «لبن مخیض» میگویند زیرا آن را تکان دادند و کرهی آن جدا شده است.
🔅روغن زرد به عنوان خورشت و چیزی است که با نان خورده میشود و در روایات مدح شده است.
💠 در روایت صحیح السند آمده است:
نِعْمَ الْإِدَامُ السَّمْن[الکافی،ج6،ص335]
یعنی چقدر خوب است خورشت روغن زرد
💠 السَّمْنُ مَا دَخَلَ جَوْفاً مِثْلُهُ ...[الکافی،ج6،ص335]
یعنی چیزی مانند روغن زرد داخل بدن نشده است...
💠 در روایت دیگر از حضرت امیر(ع) آمده است:
السَّمْنُ دَوَاءٌ ... [الکافی،ج6،ص335]
یعنی روغن زرد دارو است ...
💠 در روایت معتبر دیگر آمده است:
سُمُونُ الْبَقَرِ شِفَاء[الکافی،کلینی،ج6،ص335]
یعنی روغن های زرد گاوی درمان است.
🔸در روایات تاکید روی روغن زرد گاوی است .در مورد درمان بودنِ روغن گاو روایات متعددی داریم.
💠 روایتی از حضرت امیر ع میفرماید:
سُمُونُ الْبَقَرِ شِفَاءٌ [المحاسن،ج2،ص498]
یعنی روغنهای گاو شفاء است.
💠 در روایت دیگری حضرت امیر ع میفرماید:
سَمْنُ الْبَقَرِ دَوَاء[المحاسن،ج2،ص498]
یعنی روغن گاو دارو و درمان است.
🔹بنابراین شکی نیست که روغن گاو درمان است اما نمیفرماید برای درمان کدام بیماری مفید است فقط یک روایتی داریم میفرماید:
💠 منْ أَکَلَ لُقْمَةً سَمِینَةً نَزَلَ مِثْلُهَا مِنَ الدَّاءِ مِنْ جَسَدِهِ[دعائم الاسلام،ج2،ص112]
یعنی هرکس لقمهای غذا که با روغن گاو درست شده است را بخورد همانند از بدنش بیماری خارج میشود.
🔺سمِینَةً لقمه ای است که روغن زرد داشته باشد. این روایت همان تعبیری را دارد که دربارهی پی وارد شده است.
💢 البته آنچه امروزه معروف است و طب جدید میگوید مصرف روغن در تابستان خوب نیست و مصرف آن در زمستان خوب است.
به نظر میرسد سفارشات طب امروزی تماما با سفارشات روایات در تضاد است و یکی از تضادها همین مورد است زیرا در روایت میفرماید روغن زرد را در تابستان بخورید.
🔺معلوم است که تابستان هوا گرم است و در بدن منجمد نمیشود و به شکل عرق از بدن خارج میشود و آسیبی به انسان نمیزند ولی زمستان چون هوا سرد است در رگ ها منجمد میشود و رگ ها را میبندد یا سبب تنگی رگ میشود.
💠 در روایت معتبر آمده است:
السَّمْنُ دَوَاءٌ وَ هُوَ فِی الصَّیْفِ خَیْرٌ مِنْهُ فِی الشِّتَاءِ وَ مَا دَخَلَ جَوْفاً مِثْلُهُ[الکافی،ج6،ص335]
روغن زرد دارو است و در تابستان بهتر از زمستان است و چیزی مانند روغن زرد وارد بدن نشده است.
💢 امروزه متخصصان تغذیه میگویند روغن حیوانی نخورید و روغن مایع به خصوص مصرف کنید که کاملا اشتباه است و در تجربه و آزمایشات متعدد هم ثابت شده است که روغن حیوانی قوت و قدرت بدن و حکم سوخت برای قلب را دارد.
🔵 صلاحیت روغن زرد بیشتر برای کودکان و جوان ها است و افراد مسن، افرادی که چهل یا پنجاه ساله هستند خوردن روغن به طور کلی را کم کنند و شب در بدن آن ها روغن نماند.
💠 در روایت میفرماید:
إِذَا بَلَغَ الرَّجُلُ خَمْسِینَ سَنَةً فَلَا یَبِیتَنَّ وَ فِی جَوْفِهِ شَیْءٌ مِنَ السَّمْنِ[الکافی،ج6،ص335]
یعنی هنگامی که مرد به پنجاه سال رسید درحال خواب درون او چیزی از روغن زرد نباشد.
👈بله، شخص پنجاه ساله کم تحرک است و به خاطر سردی بدن هم میباشد، گرمی غریضی بدن بعد از چهل سالگی فروکش میکند و بدن در غلبهی سوداء قرار میگیرد.
💠 در روایتی میفرماید:
السَّمْنُ مَا أُدْخِلُ جَوْفَ مِثْلِی وَ إِنِّی لَأَکْرَهُهُ لِلشَّیْخ[المحاسن،ج2،ص498]
یعنی مانند روغن زرد وارد بدن مثل من نشده است و همانا من آن را برای شیخ مکروه میدارم.
👈از اینکه حضرت میفرماید کراهت دارم معلوم میشود استفاده از روغن زرد برای افراد مسن ضرر دارد. سکته های قلبی ومغزی برای این سن است بنابراین یا روغن نخورد یا بجای آن روغن زیتون مصرف کند.
👈روغن شحم را هم میتوان با نان مصرف کرد و خود روغن شحم دارو است و روایات مختلفی مبنی بر مفید بودن آن و خارج کردن بیماری از بدن داریم بنابراین مصرف روغن شحم به هر نحوی مطلوب است ولی مصرف نان با روغن زرد در روایت ذکر شده است.
⚠️به نظر میرسد برای افراد مسن، فقط روغن زرد منع دارد و روغن شحم منعی ندارد بلکه شاید مطلوب هم باشد زیرا روغن شحم بیماری را از بدن خارج میکند.
✅ بهترین روغن برای افراد مسن، روغن زیتون است. روغن شحم در درجهی دوم روغن ها است و تجربه ثابت کرده است که روغن شحم، روغن بد بدن(کلسترول) را کاهش میدهد.
🌐 وبسایت : islamic-cooking.blog.ir
🔵 کانال تلگرام: t.me/Islamic_cooking
🔶 اینستاگرام : instagram.com/islamic_cooking
🔶 کانال ایتا : eitaa.com/Islamic_cooking
🎥 کانال آپارات : aparat.com/islamic_cooking
روغن زرد گاوی،روغن زرد،روغن زرد در روایات،طرز تهیه روغن زرد،روغن کرمانشاهی،آشپزی اسلامی،احادیث روغن زرد،ساری یاغ،روغن حیوانی،آشپزی در اسلام
🔸گوشت بعد از ذبح کردن و تکه تکه کردن حتما باید شسته بشود.قبل از پختن گوشت بهتر است آنرا تکه تکه کرد و مدتی در آب خیس کرد تا بماند سپس آنرا شست و استفاده کرد.
🔹در روایت آمده است:
مَرَّ أَخِی عِیسَى ع بِمَدِینَةٍ وَ إِذَا وُجُوهُهُمْ صُفْرٌ وَ عُیُونُهُمْ زُرْقٌ فَصَاحُوا إِلَیْهِ وَ شَکَوْا مَا بِهِمْ مِنَ الْعِلَلِ فَقَالَ دَوَاؤُهُ مَعَکُمْ أَنْتُمْ إِذَا أَکَلْتُمُ اللَّحْمَ طَبَخْتُمُوهُ غَیْرَ مَغْسُولٍ وَ لَیْسَ شَیْءٌ یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا بِجَنَابَةٍ فَغَسَلُوا بَعْدَ ذَلِکَ لُحُومَهُمْ فَذَهَبَتْ أَمْرَاضُهُمْ وَ قَالَ مَرَّ أَخِی بِمَدِینَةٍ وَ إِذَا أَهْلُهَا أَسْنَانُهُمْ مُنْتَثِرَةٌ وَ وُجُوهُهُمْ مُنْتَفِخَةٌ فَشَکَوْا إِلَیْهِ فَقَالَ أَنْتُمْ إِذَا نِمْتُمْ تُطْبِقُونَ أَفْوَاهَکُمْ فَتَغْلِی الرِّیحُ فِی الصُّدُورِ تَبْلُغُ إِلَى الْفَمِ فَلَا یَکُونُ لَهَا مَخْرَجٌ فَتُرَدُّ إِلَى أُصُولِ الْأَسْنَانِ فَیَفْسُدُ الْوَجْهُ فَإِذَا نِمْتُمْ فَافْتَحُوا شِفَاهَکُمْ وَ صَیِّرُوهُ لَکُمْ خُلُقاً فَفَعَلُوا فَذَهَبَ ذَلِکَ عَنْهُم
برادرم عیسی (ع) از شهری میگذشت مردم آنجا صورت های زرد و چشم های آبی داشتند به حضرت شکایت کردند فرمود درمان با خود شما است شما هنگامی که گوشت مصرف میکنید بدون شستن میپزید و هیچ چیزی از دنیا نمیرود مگر اینکه جنابت دارد و آن ها بعد از آن گوشت ها را شستند و بیماری های آن ها برطرف شد.
📚علل الشرائع،ج2،ص575
▫️امروزه در قصابی ها و کبابی ها گوشت را نشسته میپزند زیرا گوشت خوشمزه تر میشود و یک حالت شیرینی یه خود میگیرد. سعی میکنند که خون به همراه گوشت بماند تا هم بیشتر بشود و هم طعم گوشت بهتر بشود که اینکار ضرر دارد.
▪️کبابی ها گوشت شسته را قبول نمیکند و میگویند میافتد که اشتباه است زیرا موجب بیماری و غلبهی صفراء میشود.
▫️زردی صورت یا از کم خونی است و یا از غلبهی صفراء میباشد. معلوم شد که آبی بودن چشم هم معلول غلبهی صفراء و کم خونی است.
▪️مراد از خون، خون «مسبوح» است. خونی که بعد از ذبح از گردن خارج میشود. مستفاد از روایات این است که خوردن تمام خون ها به صلاح نیست.
▫️خوردن «المُتِخَلف الذَّبیحَه» یعنی خونی که بعد از ذبح در بدن حیوان و لای گوشت ها باقی میماند، از جهت فقهی اشکالی ندارد ولی از جهت طبی صلاح نیست.
▪️در روایات بر نخوردن خون تاکید شده است. بنابراین بهتر است انسان از مصرف خون پرهیز کند. سعی کند گوشت ها خوب شسته بشود و خونی که از آن ها جدا میشود را نخورد. هرچه انسان کمتر خون بخورد کمتر مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی میشود.
▫️هر چه مصرف خون بیشتر بشود، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های پوستی مانند جذام و امثال آن بیشتر خواهد بود. شاید بیماری های امروزی مانند «پسوریازیس» معلول خوردن خون باشد.
🌐 وبسایت : islamic-cooking.blog.ir
🔵 کانال تلگرام: t.me/Islamic_cooking
🔶 اینستاگرام : instagram.com/islamic_cooking
🔶 کانال ایتا : eitaa.com/Islamic_cooking