آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

آشپزی نوین بر اساس اصول طب اسلامی

آشپزی اسلامی

🔹غذاها و آشپزی بر اساس مواد غذایی وارد شده در روایات اهل بیت (ع) بر مبنای اصول طب اسلامی🔹

خورشت نارباجه

چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۰۳:۱۸ ب.ظ

نارباجه،نارباج،خورشت نارباجه،غذای محبوب پیامبر،خورشت انار،آشپزی اسلامی،آش انار،طرز تهیه خورشت نارباجه،دستور پخت نارباجه،انارباجه


🔸خورشت نارباجه


🔅غذای محبوب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم🔅



🔺نام اصلی این غذا «انارباجه» است. «باجه» به معنای «خورشت» است. بنابراین نارباجه، خورشت انار است که با دانه‌ی انار یا آب انار درست می‌شود.

✅ این غذا تمام خواص انار از جمله : نورانیت قلب، راندن شیطان، دور کردن وسوسه و وسواس، تعدیل طبع، افزایش منی، موجب تولد فرزند نیکو، تصفیه خون در درون و زنده کردن خون، پالایش ذهن و معده (درصورتی که همراه با پیه آن باشد) و ... را دارد.


👈عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْوَلِیدِ عَنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ قَالَ: إِنَّ أَحَبَّ الطَّعَامِ کَانَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص النَّارْبَاجَة.

محبوب ترین غذا برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، نارباجه بود.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج6،ص316
📚 المحاسن،ج2،ص401
📚 وسائل الشیعة،ج25،ص63
📚 الدعوات (للراوندی)،ص150
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص83 و 85
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص352


👈عن جعفر بن محمد ع: أَنَّهُ کَانَ یَشْتَهِی مِنَ الْأَلْوَانِ النَّارْبَاجَةَ وَ الزَّبِیبَةَ وَ کَانَ یَقُولُ أُعْطِینَا مِنْ هَذِهِ الْأَطْعِمَةِ وَ الْأَلْوَانِ مَا لَمْ یُعْطَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص‏.

امام صادق علیه‌السلام: ایشان از میان غذاهای رنگارنگ، نارباجه و زبیبه را دوست داشتند، و می‌فرمودند از این غذاها به ما داده‌شده که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هم داده نشده‌است.

📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص85
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص352
📚 دعائم الإسلام،ج2،ص311 («الزیرباجة» بدل «النارباجة»)

🔸زبیبه غذایی است که در آن کشمش و مویز باشد.


👈 محَمَّدُ بْنُ الْوَلِیدِ عَنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ قَالَ: أَرْسَلْتُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِقُدَیْرَةٍ فِیهَا نَارْبَاجٌ فَأَکَلَ مِنْهَا وَ قَالَ احْبِسُوا بَقِیَّتَهَا عَلَیَّ فَأُتِیَ بِهَا مَرَّتَیْنِ أَوْ ثَلَاثاً ثُمَّ إِنَّ الْغُلَامَ صَبَّ فِیهَا مَاءً فَأَتَاهُ بِهَا فَقَالَ لَهُ وَیْحَکَ أَفْسَدْتَهَا عَلَیَّ.

یونس بن یعقوب گوید: دیگ کوچکى براى امام صادق علیه السّلام فرستادم که در آن نارباجه بود، حضرت از آن میل نمود و فرمود: بقیه آن را برایم نگه دارید.این غذا را دو و یا سه مرتبه براى حضرتش آوردند. سپس خدمتکار حضرت در آن آب ریخت و آن را نزد ایشان آورد. حضرت به او فرمود: واى بر تو! آن را براى من فاسد نمودى.

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)،ج6،ص316
📚 المحاسن،ج2،ص401
📚 وسائل الشیعة،ج25،ص63
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)،ج63،ص83 و 85

🔺از این روایت معلوم می‌شود اضافه کردن آب به این غذا آن را فاسد می‌کند یعنی حداقل اثر و خاصیت آن‌را از بین می‌برد.





🔶مواد لازم:

▫️گوشت گوسفند (ترجیحا سردست) 400 گرم
▫️دانه انار یک لیوان
▫️آب انار دو سوم لیوان
▫️پودر گردو نصف لیوان
▫️پیاز دو عدد متوسط
▫️روغن زیتون یا روغن زرد به مقدار لازم
▫️نمک،فلفل،زعفران و در صورت تمایل دارچین به مقدار لازم


✍️طرز تهیه:

گوشت را قطعه قطعه کرده و بشویید و اجازه دهید خون و آب زرد رنگ آن خارج شود.
یک پیاز را پوست بکنید و به صورت کامل(خرد نشده) همراه پودر گردو و گوشت و مقداری آب در قابلمه سنگی بریزید. شعله را روشن کنید و اجازه دهید تا بجوشد و به روغن بیفتد و گوشت پخته شود.در صورت نیاز می‌توانید به تدریج آب اضافه کنید تا گوشت پخته شود.

در یک ماهی‌تابه کمی روغن بریزید و یک پیاز کوچک خرد شده را به آن اضافه کنید. مقداری که سرخ شد، دانه-های انار را اضافه کنید و کمی تفت بدهید و پس از آن آب انار را اضافه کنید.اجازه دهید تا بجوشد و آب انار بخار شود.

پیاز کامل که همراه با گوشت پخته شده است را بیرون بیاورید و دور بیاندازید. سپس این مخلوط را به گوشت در قابلمه اضافه کنید و ادویه را اضافه کنید و اجازه دهید کاملا پخته شده به غلظت مناسب برسد.

⚠️ نکته : به جای آب انار می‌توانید دو قاشق رب انار اضافه کنید.

⚠️ نکته : بهتر است از انار شیرین استفاده کنید و آب انار هم شیرین باشد و در انتها اگر غذا خیلی ترش مزه شد، مقداری عسل بیشتر به آن اضافه کنید و یا اگر ترشی آن کم است، مقداری آب انار یا رب انار اضافه کنید.

⚠️ نکته : از گوشت پرندگان مانند گوشت کبوتر نیز می‌توانید در این غذا استفاده کنید.

⚠️ نکته : این غذا را بدون گوشت هم میتوان درست کرد! بدین صورت که گردو را به جای اینکه پودر کنید،خرد کنید و همراه پیاز در آب اجازه دهید بجوشد و به روغن بیفتد.سپس پیاز دیگری را خرد کرده و در روغن سرخ کنید و دانه و آب انار و ادویه را اضافه کنید و سرخ کنید و آن‌را به مخلوط گردو و پیاز درون قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید پخته و به غلظت مناسب برسد.




🌐 وبسایت :        islamic-cooking.blog.ir

‌🔵 کانال تلگرام:     t.me/Islamic_cooking

🔶 اینستاگرام :      instagram.com/islamic_cooking

🔶 کانال ایتا :        eitaa.com/Islamic_cooking

🎥 کانال آپارات :     aparat.com/islamic_cookin

نارباجه،نارباج،خورشت نارباجه،غذای محبوب پیامبر،خورشت انار،آشپزی اسلامی،آش انار،طرز تهیه خورشت نارباجه،دستور پخت نارباجه،انارباجه،اناردون،خورشت انارمسما،ناردون،غذای مورد علاقه پیامبر،آشپزی در روایات،غذای انار،طرز تهیه غذای اسلامی،غذاهای اسلامی




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی