خواص بِه در روایات
🔸میوه به، به درمان اصلی و شاخص برای بیماریهای قلب است، ازجمله مواردی که تعبیر یجم الفؤاد درباره آنها آمده است.
👈در روایت آمده: «نظر أبو عبد الله (ع) إلى غلام جمیل فقال: ینبغى أن یکون أبوا هذا الغلام أکلا السفرجل. وقال: السفرجل یحسن الوجه، ویجم الفؤاد.»
یعنی «امام صادق (ع) پسربچهای زیبا دیدند و فرمودند حتماً پدر و مادر این پسر به خوردهاند، بهصورت را زیبا میکند قلب را کامل میکند.»
📚 المحاسن،ج۲،ص۵۴۹
👈در روایت آمده: «دخل طلحة بن عبید الله على رسول الله صلى الله علیه وآله وفى یده سفرجلة، فألقاها إلى طلحة وقال: کلها فانها تجم الفؤاد.»
یعنی «طلحه وارد بر پیامبر (ص) شد و در دست پیامبر (ص) یک به بود، پیامبر (ص) این به را به طلحه دادند و فرمودند این را بخور زیرا قلب را کامل میکند.»
📚 المحاسن،ج۲،ص۵۵۰
👈در روایت آمده: «یا زبیر کل السفرجل، فان فیه ثلاث خصال، قال: وما هن یا رسول الله؟ قال: یجم الفؤاد، ویسخى البخیل، ویشجع الجبان.»
یعنی «پیامبر (ص) به زبیر فرمودند ای زبیر به بخور زیرا سه فایده دارد، زبیر پرسید ای رسول خدا این فواید چیست؟ پیامبر (ص) فرمودند قلب را کامل میکند و آدم خسیس را بخشنده میکند و آدم ترسو را شجاع میکند.»
📚 المحاسن،ج۲،ص۵۵۰
✅به قلب را تیز میکند
👈 امام علی (ع) میفرمایند: «أکل السفرجل قوة القلب الضعیف، ویطیب المعدة، ویذکى الفؤاد، ویشجع الجبان.»
یعنی «خوردن به تقویتکننده قلب ضعیف است و معده را پاک و سالم میکند و قلب را تیز میکند و آدم ترسو را شجاع میکند.»
📚 المحاسن،ج۲،ص۵۵۰
در این روایت اول قلب را ذکر کرد و بعد فؤاد، شاید بتوان گفت این نشانه مغایرت است و قلب با فؤاد تفاوت دارد.
✅به قلب را قوی میکند
👈در روایت آمده: «السفرجل یدبغ المعدة، یشد الفؤاد.»
یعنی «به معده را دباغی میکند و قلب را تقویت میکند.»
📚 الخصال،ص۶۱۲
👈در روایت آمده: «وأکل السفرجل قوة للقلب الضعیف، ویطیب المعدة، ویزید فی قوة الفؤاد، ویشجع الجبان، ویحسن الولد.»
یعنی «خوردن به تقویتکننده قلب ضعیف است و معده را پاک و سالم میکند و قوت قلب (فؤاد) را زیاد میکند و آدم ترسو را شجاع میکند و فرزند را زیبا میکند.»
📚 مکارم الاخلاق،ص۱۷۲
در این روایت آمده به هم قلب و هم فؤاد را تقویت میکند، پس میتوان گفت که فؤاد با قلب تفاوت دارد. درهرصورت یکی از این دو تعبیر به قلبی که عضو تپنده در بدن است اشاره میکند و میتوان گفت که به تقویتکننده قلب است.
✅به قلب را جلا میدهد
پیامبر (ص) میفرمایند: «کلوا السفرجل ، فإنه یجلو الفؤاد.»
یعنی «به بخورید زیرا قلب را جلا میدهد.»
📚 مکارم الاخلاق،ص۱۷۲
اگر جلا به معنی روشنایی و نورانیت باشد به قلب باطنی برمیگردد ولی اگر مراد از جلا، بهتر کار کردن باشد آنگاه به قلب تپنده در بدن برمیگردد.
👈در ادامه روایت آمده: «وما بعث نبیا إلا أطعمه من سفرجل الجنة فیزید فیه قوة أربعین رجلا.»
یعنی «خداوند هیچ پیامبری را مبعوث ننمود مگر اینکه به او از به بهشتی دادند، این سبب میشود که قوت او برابر نیروی چهل مرد شود.»
📚 مکارم الاخلاق،ص۱۷۲
در این روایت معلوم است که مراد تقویت بدن است نه باطن و روح.
✅به برای قلب حیات است
👈امام علی (ع) میفرمایند: «السفرجل قوة القلب وحیاة الفؤاد ویشجع الجبان.»
یعنی «به تقویتکننده قلب است و حیات است برای قلب و آدم ترسو را شجاع میکند.»
📚 مکارم الاخلاق،ص۱۷۲
🔺از مجموع این روایات میتوان دریافت که به برای قلب و بیماریهای قلب مفید است و این موضوع تواتر معنوی دارد.
🔸روایات به متعدد و زیاد است و خیلی روی به تاکید شده است که زیبا کنندهی فرزند است. اگر پدر و مادر به بخورند فرزند آن ها زیبا میشود.
🔺شاید از روایات استفاده شود که نیاز به مصرف زیاد نیست بلکه اگر همان روزی که میخواهند انعقاد نطفه صورت بگیرد اگر یک عدد به مصرف کنند ممکن است سبب زیبایی فرزند بشود.
🔺مصرف به برای زیبا شدن فرزند مداومت نمیخواهد و به طور مستمر مصرف کردن بِه نیازی نیست بلکه همین قدر یک بار در روز انعقاد نطفه کفایت میکند.
البته روایات به متعدد است و بیشتر این روایات از پیامبر(ص) است.
👈در روایت آمده است:
«کَسَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَفَرْجَلَةً وَ أَطْعَمَ جَعْفَرَ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ قَالَ لَهُ کُلْ فَإِنَّهُ یُصَفِّی اللَّوْنَ وَ یُحَسِّنُ الْوَلَد»
یعنی «پیامبر(ص) یک عدد به را نصف کرد و به حضرت جعفر بن ابیطالب داد و فرمود بخور زیرا رنگ رخسار را صاف میکند و فرزند را زیبا میکند.»
📚 المحاسن،ج2،ص549
کلمهی اول «یصفی اللون» ظاهرا برای خورنده است یعنی اگر کسی به بخورد رنگ صورتش صاف و زیبا میشود و جملهی بعدی «یحسن الولد» مربوط به فرزند است. یعنی فرزند را زیبا میکند.
👈در روایت دیگر از امام صادق (ع) آمده است:
«مَنْ أَکَلَ سَفَرْجَلَةً عَلَى الرِّیقِ طَابَ مَاؤُهُ وَ حَسُنَ وَلَدُه»
یعنی «کسی که ناشتا یک عدد به بخورد آب منی او طیب و طاهر و خوشبو میشود و فرزندش زیبا میشود.»
📚 المحاسن،ج2،ص549
🔺شاید از این روایت استفاده کنیم، ملاک طیب بودن آب منی است. این طیب بودن یا به سبب به است و یا اگر به نتیجه رسیدیم که گلابی هم این کار را میکند یا میوه ها و یا غذاهای دیگر تفاوتی نمیکند و در زیبایی فرزند موثر واقع میشوند.
تجربه میتواند به ما کمک کند که چه چیزی میتواند سبب زیبایی فرزند شود.
این روایت فرموده است باید به ناشتا خورده شود.
طیب به معنای خوشبو و پا ک و شکیل میشود.
ملازمهای بین خوردن به و زیبا شدن فرزند وجود دارد تا جائیکه اگر ببینیم شخصی به زیاد میخورد میتوانیم بگوییم فرزندان او زیبا خواهند بود و اگر بچهی زیبا ببینیم میتوانیم بگوییم پدر و مادر به مصرف کرده اند.
👈تایید این مطلب در این روایت آمده است:
«نَظَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى غُلَامٍ جَمِیلٍ فَقَالَ یَنْبَغِی أَنْ یَکُونَ أَبَوَا هَذَا الْغُلَامِ أَکَلَا السَّفَرْجَلَ وَ قَالَ السَّفَرْجَلُ یُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ یَجُمُّ الْفُؤَاد»
یعنی «امام صادق(ع) به بچهی زیبایی نگاه کرد فرمود حتما پدر و مادر این بچه به خورده اند.
📚 المحاسن،ج2،ص549
🔺این کلام نشانهی ملازمه است که انتقال از لازم به ملزوم صورت میگیرد. چون بچه زیبا است بنابراین پدر و مادر او به خورده اند.
🔺از این روایت معلوم میشود اگر پدر و مادر هر دو بخورند بهتر است زیرا فرموده است هردو به خورده اند.
👈در روایت دیگر آمده است:
«السَّفَرْجَلُ یُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ یَجُمُ الْفُؤَاد»
یعنی «به صورت را زیبا میکند و قلب را تقویت می کند.»
📚 المحاسن،ج2،ص549
🔺ظاهر روایت این است که خورنده صورتش زیبا و قلبش قوی میشود ولی اگر مراد فرزند باشد، صورت فرزند را زیبا و قلبش را تقویت میکند.
اگر هم صورت زیبا نیست، بهتر میشود. زیبایی نسبی است مثلا افراد سیاه پوست هم زیبا و غیر زیبا هم دارند.
🌐 وبسایت : islamic-cooking.blog.ir
🔵 کانال تلگرام: t.me/Islamic_cooking
🔶 اینستاگرام : instagram.com/islamic_cooking
🔶 کانال ایتا : eitaa.com/Islamic_cooking